FARSUND: — Den gamle broen ble stående i 46 år. Denne bør vare i minst 100 år, sier byggeleder Knut Asbjørn Koland i Statens vegvesen.Anleggsarbeidene har pågått siden oktober i fjor, men så har Farsund ikke bare fått en ny bro. På vestsiden er det bygd rundkjøring, fortauer og undergang for myke trafikanter.Samtidig som området har fått et estetisk løft, blir Nordkapp knyttet tettere sammen med resten av bykjernen. Mens Nordkapp i dag bare en gruslagt parkeringsplass, planlegges det både forretningsbygg og boliger på utfyllingen.Når snora i formiddag klippes får ordfører Margit Brøvig hjelp av Kjetil Stangeland. Den unge farsundsmannen har det siste året fulgt byggearbeidet med stor interesse. Farsund pikekorps og Farsund guttemusikkorps har lovet å slå på stortromma under åpningen. Kommunen godt fornøyd

Teknisk sjef Just Quale i Farsund kommune er veldig godt fornøyd med broen, som han mener glir fint inn i bybildet.- Personlig er jeg spesielt glad i rekkverket som har fått et maritimt preg, sier han.Av de totale byggekostnadene på 19,5 millioner kroner, har det gått med 6,6 millioner til selve broen.Den nye betongbroen er 39 meter lang, 13,5 meter bred og har tre spenn. Under broen er seilingshøyden økt fra to til tre meter i forhold til den gamle broen, noe som vil gjøre det enklere for fritidsbåter å gå gjennom sundet.- Det er også tilrettelagt med brygger ved broen for båtfolk som vil ta seg en kort tur opp i bygatene. Lysarmaturer som er innfelt i brokaret lyser opp bryggeanlegget, forteller Knut Asbjørn Koland. Forsinket og budsjettsprekk

Det er Eco-Bygg i Åseral som har vært hovedentreprenør for anlegget, som opprinnelig skulle ha stått ferdig 1. oktober. Forsinkelsene og budsjettoverskridelsene på en halv million kroner skyldes blant annet at de støtte på store steinblokker under pælingen av pilarene. Det viste seg også å være et virvar av ledninger og kabler under bakken da strandgaten ned mot sentrum ble gravd opp.Den gamle broen som nå er revet, hadde omfattende korrosjonsskader. Statens vegvesen tror dette skyldes at det i sin tid ble brukt sjøsand under støypingen. torbjorn.witzoe@fvn.no