kristiansand: — Vi er inne i fjerde fase. Den første var å kjøpe inn søppelkasser, den andre å få struktur på ting, den tredje dreide seg om kontrollert vekst. Nå arbeider vi systematisk med metodikk og kvalitet, sier Arne Bang.Det var i august 2001 at han og Erik Dale startet opp Dale + Bang Kommunikasjon AS. Med seg den gang hadde de Øystein Hjorthaug. Nå er reklame- og kommunikasjonsfirmaet vokst til 11 ansatte og har flyttet inn i stilige lokaler i det gamle sjømannshjemmet i Vestre Strandgate i Kristiansand. Veksten har skjedd nesten uten å ta opp gjeld, og med rimelig pene regnskapsresultater.- Vi har funnet enkelte nisjer, begynner Arne Bang.- Eiendomsprospekter! Når eiendomsutviklere som Kruse Smith og Br. Reme skal selge lenge før prosjektet er ferdig, ligger mye på den skriftlige presentasjonen, bildematerialet medregnet. Det dreier seg om bevisst kommunikasjon. Pussig nok er det noe de tradisjonelle reklamebyråene ikke har tatt tak i. Vi har gjort flere slike jobber, og opplever at det byr på spennende samarbeid med arkitektene. Vi har til og med jobbet med prosjekter i Spania, beretter Erik Dale.- Og så har vi engasjert oss i de interne prosessene hos kunder, før de går ut i markedet for alvor. Det dreier seg om å forankre og begeistre, koble kultur og kommunikasjon, visjoner og verdier. «Hvordan vil vi fremstå?» er spørsmålet som trenger til grundig svar. Mens tradisjonelle reklamebyråer ofte er virkemiddelorienterte og forholder seg til kundens ønske om å «få lagd en annonse eller en film», prøver vi å tenke bredere. Å se på internkultur, strategi og planer, i tillegg til å trekke inn de tradisjonelle virkemidlene, fortsetter Erik Dale. I det hele tatt virker de svært så samkjørte de to - sykepleier Dale med bakgrunn fra helsevesenet og organisasjons- og informasjonsarbeid i Aker Maritime (!), og den USA-utdannede humanisten og markedsføreren Arne Bang.- Vi har en lærer her, og en skiskytter som alltid er blid når du kommer inn og best når det gjelder! opplyser de i tostemt begeistring. (Den alltid blide heter Annette Sikveland.) Ellers har flere av de ansatte spesialutdannelse innen reklame, design og kommunikasjon, delvis fra USA og England.Ambisjonene legges ikke skjul på.- Det finnes ikke noe reklame- og kommunikasjonsmiljø mellom Oslo og Stavanger som Tine Meieriet ville vurdere som leverandør. Vi mener det er behov for et større miljø her. Vi har store, regionale kunder som ABCenter, Los, Boen og flere aktører innen offentlig sektor, men vi skulle gjerne kunne spille en rolle på nasjonalt nivå også. Ikke minst ser vi spennende utfordringer innen kultur og bistand, sier Arne Bang.- Vi ble beilet til i et halvt år av en de store fra Oslo-regionen, uten at det kom noe konkret ut av det, supplerer Erik Dale. Litt stolt.Miksturen av utradisjonell bransjetenking og ambisjoner har gitt et annet resultat også: Fra tid til annen henter Dale + Bang Kommunikasjon inn topp, nasjonale foredragsholdere og inviterer ikke bare kunder, men også konkurrenter fra reklamebransjen til faglig-sosial sammenkomst.- Vi hadde for eksempel Bård Tufte Johansen til å snakke om «hva er en idé». Tror folk syntes det var interessant.rune.reinertsen@fedrelandsvennen.no