PRØVEKJØRT KRISTIANSAND: Atos er kort, høy og smal og bærer dermed mange karakteristika for en bybil. Oversikten fra førerplass er god, bilen er lett å parkere og med noen håndgrep blir det plass til mye bagasje. Sånn sett fyller bilen en funksjon for dem som ikke skal bruke den til større operasjoner over lengre distanser.For det er klart at Hyundai Atos er en enkelt utstyrt bil, og hvis du stiller krav til komfort for fører og passasjerer, så blir neppe Atos førstevalget hvis det er en langturbil du er på jakt etter. Setene er enkle, utstyret er enkelt og støynivået blir trettende høyt etter en stund. Rimelig

Men Atos skal selvsagt vurderes i forhold til sin pris. 136.000 kroner koster rimeligste utgave. Pluss på 8000 så får du automatgir. Under det bratte panseret sitter det en arbeidsvillig 1,1 l bensinmotor som yter 59 hk med turtallet helt oppe på nesten 5500 omdreininger. Dette indikerer at girspaken må brukes hyppig for å få en aktiv kjørestil bak rattet på Atos. Det er ingen ulempe, det krever bare litt tilvenning.Bak rattet vil føreren oppdage at Atos er en enkelt utstyrt bil. For eksempel er rattet ikke stillbart i det hele tatt. Det levde vi bra med for noen år siden, men på en nyutviklet 2004-modell venter vi at rattet i det minste kan stilles i høyden for å få en optimal kjørestilling. Det blir ikke bedre av at setet ikke kan skyves langt nok bakover, at sidestøtten er dårlig og at sitteputa er kort. For personer over 1,80 meter blir det vanskelig å finne en god sittestilling bak rattet i Atos. Kjøreturen blir fort slitsom. Kanskje passer veivesenets slagord «Bile krever hvile», godt på lille Atos? Begrenset plass

Bilen er ganske høy, 1580 millimeter. Likevel er det såpass lite plass under taket i baksetet at mange lett vil stange hodet i taket. At også beinplassen er begrenset må man regne med i en så liten bil. Den lave prisen har selvsagt ført til at Atos er enkelt utstyrt og at interiøret preges av mye hard plast. Klimaanlegg er ikke mulig å oppdrive, her må man klare seg med et tradisjonelt varmeapparat og utlufting gjennom vinduene. Noen vil hevde at klimaanlegg er unødvendig og jålete, men faktisk er et klimaanlegg en viktig sikkerhetsfaktor i en moderne bil. At Atos bare har én dyse for vindusspylervæske er mer kuriøst. Bilen er ikke utstyrt med lyktespylere. På den annen side er kurve-/tåkelys standardutstyr.Den lille motoren må som nevnt jobbe på ganske høye turtall for å gi god effekt under kjøring. Støynivået inne i kupeen blir høyere enn i mer påkostede biler. Harde materialer i interiøret er med på å fortserke lydbildet. Sjarme

Til tross for en del innvendinger her, så er Hyundai Atos likevel en bil med sjarme. Den er praktisk for små familier, det er mange steder å legge fra seg ting i, og bagasjerommet som er på bare 219 liter når baksetet er på plass, kan utvides til nesten 900 liter ved å slå ned bakseteryggen.Atos koster 136.000 kroner med manuelt gir, 144.000 med automat. Prisen er i seg selv et vektig argument for den som ikke vil bruke all verden med penger på en bil. Men spranget fra den spartansk utstyrt Atos til en større Hyundai Getz er bare 9000 kroner. Og Getz vil nok gi en god del mer bil for pengene enn Atos. Målt mot hverandre burde prisforskjellen mellom disse bilene vært større. Og prisforskjellen bør fremkomme ved at prisen på Atos senkes.terje.andersen@fedrelandsvennen.no