Flekkefjord: — Det er uakseptabelt at ungdom eller voksne som avlegger eksamen til førerprøven for motorsykkel, personbil eller tyngre kjøretøy må reise nesten 15 mil hver vei mellom Flekkefjord og Kristiansand. Dersom Statens vegvesen går til det skritt å legge ned trafikkstasjonene i Mandal, Evje og Flekkefjord, bør den enkelte kjøreskole få anledning til å godkjenne elevene.Det sier Knut Arild Nordli, som driver Flekkefjord Opplæringssenter AS. Innehaveren av opplæringssenteret mener det vil være uproblematisk å privatisere biltilsynets oppgaver dersom den enkelte opplæringsbedrift blir sertifisert for oppgaven. - I offshoresektoren er det vanlig at bedrifter får delegert myndighet til å godkjenne produkter eller arbeid av et sertifiseringsorgan som for eksempel Veritas, sier Knut Arild Nordli. Får støtte

Administrerende direktør, Leif N. Olsen i Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund, er enig i at sentraliseringsplanene i Statens vegvesen har aktualisert deler av bransjens ønske om å få eksamensrett.- Jeg tror Statens vegvesen vil være minst like godt tjent med at kjøreskolene får eksamensrett som bransjen selv. Noen frykter likevel at enkelte skal bli fristet til å være for snille overfor sine elever som avlegger eksamen, sier Leif N. Olsen.Administrerende direktør og kjørelærer i Skandinavisk trafikksenter i Kristiansand, Ole Wiktor Olsen, mener kjøreskolelærerne vet mye mer om den enkelte elevs ferdigheter og modenhet enn en sensor som observerer elevene på en enkelt kjøretur.- Jeg skulle gjerne sett at kjøreskolene hadde hatt eksamensrett. Det tror jeg ville fungert langt bedre enn dagens ordning med førerprøver i regi av biltilsynet. Få stiller i dag spørsmål ved at private verksteder utfører EU-kontroll på biler eller at privatpraktiserende leger har stor makt og myndighet, sier Ole Wiktor Olsen. Vegdirektoratet negativ

Rådgiver Marit Heggdal i Vegdirektoratet sier det vil kreve en lengre utredning og påfølgende lovendring dersom kjøreskoler skulle fått eksamensrett.- Når spørsmålet ikke ble fremmet i forbindelse med forslaget til helt ny føreropplæring som nå er ute på høring, tror jeg heller ikke det blir aktuelt å frata trafikkstasjonene denne oppgaven i overskuelig fremtid, sier Marit Heggdal. Heller ikke stortingsrepresentant Anne Berit Andersen (H) fra Vest-Agder, som sitter i Samferdselskomiteen, tenner på ideen om å privatisere biltilsynets tjenester.- Høyre mener at ordningen med førerprøver hos biltilsynet fungerer godt. Jeg kan ikke se at lengre avstand for elevene på grunn av sentralisering av trafikkstasjonene er god nok grunn til å endre på dagens ordning, sier Anne Berit Andersen. - Dårlig service

Knut Arild Nordli mener at landets trafikkstasjoner kunne hatt godt av å bli privatisert. Han er lite imponert over dagens lange ventetider for å få kjøre opp og de skyhøye prisene på forskjellige tjenester. - Det statlige biltilsynet krever i dag 52.000 kroner i gebyr for å omregistrere et vogntog. Jobben tar to minutter. Det er også et klart brudd på Vegtrafikklovens bestemmelser når trafikkstasjonene opererer med flere måneders ventetid på å få kjørt opp etter at eleven har avlagt den skriftlige delen av eksamen til førerprøven. Monopol gir sjelden rom for å utvikle virksomheter til det beste for kundene, argumenterer han. torbjorn.witzoe@fedrelandsvennen.no