Igjen kommer spørsmålet opp, tunnel eller bro. Forrige gang ble det bro som nå har stått til «spott og spe» i over 20 år og skjemmet ut vår by. Det er nesten utrolig at debatten om hva som skal bygges igjen tas opp til diskusjon. Bro forkjemperne burde ta selv en tur ned til Gartnerløkka og spørre seg selv om dette er pent og til en stor verdi for vår by. Det kan virke som broforkjempernes eneste argument er det er «billig» å bygge. Ordtaket «å spare seg til fant», har de helt glemt. At prisdoblingen for bompenger er nødvendig hvis vegvesenets forslag til ny E 39 og ny Vågsbygdvei skal gjennomføres, er nok et skremselsargument fra broforkjemperne.Prosjektleder Stig Berg Thomassen i Statens Vegvesen sier: «Vi har ikke regnet nøyaktig ennå, men hvis vi legger til grunn en utbygging til tre milliarder kroner med 20 prosent statlig finansiering, så er vi nok nødt til å doble bompengesatsene for å få inn nok penger. Det er 20 kroner i 15 år fremover vi har som utgangspunkt for regnearbeidene som skal ende ut i en egen bompengesak i Stortinget neste år». Nok et forsøk på skremsel propaganda.Velger man tunnel må bompengesatsene ytterligere opp ser det ut til allerede å være bestemt. Da kan det bli minst 25 kroner. Alternativt så kan man kutte andre deler av utbyggingen, for eksempel utsette ny vei til Vågsbygd til etter 2025, eller kutte ut ny motorvei gjennom Songdalen. Dette er politiske valg. Vegvesenet legger opp til at om lag en milliard kroner til den store veiutbyggingen skal gå til såkalte «myke» tiltak. Det vil si sykkelveier, kollektivtrafikk, utbedring av farlige trafikksteder i kommunene rundt Kristiansand og så videre. Kanskje burde en større del av pengene til kollektivtrafikk heller brukes på å investere i ny tunnel, eller kanskje en bør kutte ut sykkelstiene og/eller bygge smalere stier slik som i Danmark. 1 milliard til «myke» pakker betalt av bileierne er for mye!Politikerne i Kristiansand og kommunene rundt skal i løpet av høsten avgjøre hvilke prosjekter de vil ha inn og hvilke de ikke vil ha inn i E 39 utbyggingen, som egentlig heter Kristiansandspakke 3, og omhandler mye mer enn bare stamvei.Politikerne har i øyeblikket et stort ansvar. De kan lykkes med å få nasjonale myndigheter med på en ny stor samferdselssatsing rundt Kristiansand, eller de kan sende saken på en lang ørkenvandring. Rundt 80 prosent skal finansieres av Kristiansandsregionens bilister gjennom bompenger. Etter Fremskrittspartiet krøp til korset og nå er blitt et bompengeparti, de også, ser det nok stygt ut i bystyret til høsten. Med kun 3 partier som er konsekvent imot bompenger; Pensjonistpartiet, Demokratene og SV, skal det mye til før det blir flertall imot bompenger. Spørsmålet blir nok hvor mye en skal betale pr passering. Som Thomassen i Statens Vegvesen sier så kan det bli opp mot kr 25,— pr. gang. For oss som må betale dette kalaset uansett bro eller tunnel vil det svi i lommeboken. Men det er oss velgere som bestemmer om vi skal betale eller ikke. Velger en politikere som er for bompenger kan vi heller ikke klage. Politikerne er et produkt av våre stemmer og ved neste valg la oss stemme inn politikere som sier konsekvent NEI til bompenger.Eivind LarssenVest Agder Pensjonistparti