kristiansand: — Illustrasjonen gir uttrykk for en visjon. Fremover må vi kna prosjektet for å finne løsninger som er spiselige for alle. Og ja, vi visste om utfordringene da vi ble med, sier administrerende direktør Egil Svoren i Sektor Eiendomspartner AS i Oslo. Selskapet eies av familien Schage.Som Fædrelandsvennen meldte 16. september har Sektor Eiendomspartner kjøpt seg inn i prosjektet til NSB-eide Rom Eiendomsutvikling AS på NSB-tomta i Kristiansand. Ut fra Rom Eiendomsutviklings egne prosjektillustrasjoner, en av dem er gjengitt her, får man inntrykk av at jernbaneskinnene er kortet inn i forhold til hva som er tilfelle i dag. I motsatt fall må løsningene nødvendigvis bli forskjellige, for togene kan neppe passere like ved eller gjennom grunnetasjen i «skyskraperen», hotellet, som står sentralt i utviklingsprosjektet.- Vi har ingen planer om å flytte på skinner, perronger eller bygninger. For våre formål er dagens løsning den mest hensiktsmessige, fastslår Olaf Nordbø i Jernbaneverket. Han er banesjef for Sørlandsbanen.- Og det bestemmer dere over selv?- Det gjør vi.Egil Svoren i privateide Sektor Eiendomspartner tar det med fatning. - Vi skal se på forutsetningene og hva som er mulig å få til i et første byggetrinn. Vi har tro på å gå i dialog med alle involverte parter, sier han.I Rom Eiendomsutvikling er man åpenbart lite glad for at Fædrelandsvennen stiller spørsmål ved forutsetningene for et prosjekt som allerede må ha kostet mangfoldige millioner kroner i planlegging. Prosjektsjef Lennart Björklund ber om å få spørsmål oversendt per e-post, men gir ingen respons når så skjer. På hjemmesidene til Rom Eiendomsutvikling er imidlertid «Kristiansand sjøfront» behørig presentert, dog uten at det gjøres noe nummer av jernbaneskinnenes plassering eller lengde. «Byggestart er planlagt i 2007/2008 for forretningsbygg og parkeringsanlegg. Fram til 2006/2007 vil prosjektet være i en avklarings- og utviklingsfase knyttet til koordinering med jernbane, ny motorvei og infrastruktur etc. Byggeperioden for hele prosjektet antas å pågå fram til 2012/2013,» er hva som sies om den saken. Prosjektet sammenfattes ellers slik: «Kristiansand Sjøfront består av et planlagt større handelssenter, boliger, parkeringshus, eventuelt kontor. Totalt utbyggingsareal er 52.000 kvm, derav 20.000 kvm boliger og et kjøpesenter på 30.000 kvm. ROM deltar også som eier og pådriver i Euroterminalprosjektet. (...) Området ble regulert til jernbane, boliger, forretninger, kontor, hotell og terminalbygg i 2002.» Tidligere er totale investeringer anslått til 1,5 milliarder kroner.rune.o.reinertsen@fvn.no