KRISTIANSAND: Og ikke nok med — de teller til og med dobbelt!- Vi må sjekke med leverandøren og få en forklaring på hvordan og hvorfor sånt kan skje, sier miljørådgiver Elisabeth Helle i Kristiansand kommune.Mandag ble landets første sykkelbarometer åpnet av samferdselsminister Torild Skogsholm og ordfører Jan Oddvar Skisland på tandemsykkel.Statsråden kalte sykkeltiltaket til 200.000 kroner både morsomt og kreativt. Men hun ble grundig lurt:Fædrelandsvennen observerte i går at både barnevogner og rullatorer teller som to «sykler» på barometeret ved SlottsQuartalet. Også enkelte andre tilfeldige forbipasserende ble fanget opp av føleren på bakkeplan.Resultatet er at Kristiansand trolig vil nå målet om 20 prosent flere syklister (innen 2008) ganske så brennkvikt.- Vil dere reklamere overfor produsenten?- Det har jeg ikke lyst å si noe om ennå. Vi vil høre med vår kontakt i Odense kommune for å sjekke om vårt barometer fungerer dårligere enn deres, sier miljørådgiver Helle.Fædrelandsvennen tok uoppfordret jobben for kommunen i går, og kontaktet produsenten Technical Traffic Solution AS i Havnegade 23, Odense, Danmark.- Okei, sier teknisk sjef Lauge Vestergaard, og åpner latterdøren på gløtt mens problemet blir forklart.- I sykkelbanen er det lagt tre følere i hver retning, slik at den registrerer når to sykler passerer ved siden av hverandre. Hvis det passerer en barnevogn, som er 60 centimeter bred, vil den nok kunne telles som to, erkjenner Vestergaard.Han mener føleren kan justeres slik at den i hvert fall unngår rullatoren. Men barnevogner - de er vonde å hanskes med for elektronikken.- I Danmark har vi atskilte felt for gående og syklende, derfor har vi ikke det problemet her, forklarer den hyggelige dansken.Fædrelandsvennen kan i dag avsløre at Kristiansand kommune ble advart av produsenten på forhånd, og kunne lagt bedre til rette for sykkelbarometeret.- Jeg foreslo at de skulle separere syklister fra annen trafikk, bekrefter teknisk sjef Vestergaard.Barometeret er foreløpig i bruk i Vejle og Odense i Danmark, Stockholm i Sverige og et sted i Finland. Fædrelandsvennen rakk i går ikke å kontrollere hvordan systemet fungerer ellers i Norden, og hvorvidt våre nordiske nabosyklister også blir holdt for narr.vegard.damsgaard@fedrelandsvennen.no