Det er reklamebyrået Burson-Marsteller som har regnet mener VGs og Dagbladets mange oppslag er verd rundt 200 millioner kroner.

Idol er for lengst blitt en gullgruve for TV 2, både gjennom velvillige annonsører og millioner av SMS-stemmer som avgis i løpet av serien.

Talentkonkurransen, som avsluttes med stor finale i Oslo Spektrum fredag 19. mai, er uten tvil godt stoff for avisene.

En opptelling Aftenposten har gjort, viser at VG og Dagbladet begge har hatt over 100 helsides avisoppslag om årets Idoldeltagere siden starten 21. januar. Tre av disse dagene har VG brukt hele førstesiden sin på Idol, mens Dagbladet kan vise til seks Idol-førstesider. De to avisene står derfor i en særklasse i dekningen av Idol. Aftenposten har hatt 24 helsideoppslag om programmet.

En beregning Aftenposten har fått utført av reklamebyrået Burson-Marsteller, viser at en helsides reportasje om Idol har en verdi på mellom tre og fem ganger vanlig annonsepris i avisen.

— Årsaken til at redaksjonell omtale har 3-5 ganger høyere verdi enn annonsepris, er fordi redaksjonelle sider har flere lesere enn annonsesider. I tillegg er troverdigheten på redaksjonell omtale høyere enn på reklame. Man tror mer på hva journalister skriver enn det reklametekster skriver, forklarer administrerende direktør Claus Sonberg i Burson-Marsteller til Aftenposten.

Tilsvarende tall kan TV 2 dra med seg fra Dagbladets dekning.

Også TV- og radiodirektøren i Norges største mediebyrå Carat, Jarle Tandberg, sier seg enig i at redaksjonell omtale har høyere verdi enn annonser. Men han mener det er vanskelig å komme frem til eksakte tall.

— Jeg er helt enig i at positiv redaksjonell omtale er verdt 3 til 5 ganger mer enn annonsepris, men fordi verdien er avtagende etter hvert som oppslagene blir mange, er det vanskelig å gi noen eksakte tall. Dessuten har det forskjellig verdi for de forskjellige interessene her. Både avisene, artistene og TV2 får noe ut av dette, mener Tandberg.

— Når man følger utviklingen i tabloidverdenen, er ikke denne dekningen så vanskelig å forstå. Idol fenger det brede lag av befolkningen, det skaper nye kjendiser, og det får ikke seerne eller leserne nok av. Da har mediene både en rett og en plikt til å bringe omtale av dette, sier Sonberg til Aftenposten.