MANDAL: — Jeg var veldig nervøs den første uka. Det var et fremmed sted, med nye mennesker. Heldigvis tok alle godt i mot meg. Jeg ser på meg selv som en åpen person, og nå begynner jeg å bli godt vant, sier Jane GrøterudHun kom til Norge fra Vietnam i 2000, og er gift med en nordmann. Jane snakker engelsk og fransk i tillegg til vietnamesisk, men norsk har hun til nå hatt liten tid til å lære. Inntil nylig drev hun matbutikken Lille Saigon i Mandal. Nå har hun lagt butikkdriften bak seg og går på norskkurs ved voksenopplæringen.Hun er omtrent halvveis i den ti uker lange praksisperioden. Ved fellessekretariatet i Mandal kommune er hun godt sysselsatt med databehandling, arkivering og kopiering, men først og fremst er hun utplassert for å lære norsk i praksis. Jane synes muntlig norsk er langt verre enn skriftlig, og demonstrerer hvordan hun som vietnameser får problemer med norske lyder. - Fellessekretariatet! Det er nesten umulig å uttale, sier hun alvorlig, men bryter like etter ut i latter. Jane roser arbeidskollegene i kommunen for all hjelpen hun har fått underveis, både med det språklige og med selve kontorarbeidet. Men selv om hun trives utmerket i kommunehuset, er det ikke først og fremst kontorarbeid hun tar sikte på når hun er ferdig med norskundervisningen til sommeren.- Jeg har lyst til å lære norsk bra nok til å kunne ta en utdanning innen helse og omsorg. Jeg vil framfor alt jobbe med mennesker, sier hun. - For tiden er 22 elever utplassert i ti ukers språkpraksis i Mandal og Lindesnes kommuner. Språkpraksis for innvandrere er et helt nytt opplegg dette skoleåret. Utplasseringen ble pålagt kommunene gjennom loven om introduksjonsordning. Det viktigste er ikke selve praksisen, men at de lærer norsk i en arbeidssituasjon, oppsummerer inspektør ved Voksenopplæringa i Mandal Eva Hinlo. Elevene jobber på praksisplassene to dager i uka. De øvrige tre dagene følger de den vanlige undervisningen i Voksenopplæringas lokaler på Skinsnes. - Stort sett er elevene fornøyde med den eksterne praksisen. Noen elever har imidlertid følt at de får snakket for lite, og følger heller undervisningen her av frykt for å gå glipp av noe, forteller lærer Lise Møskedal.Det er fredag, og Møskedal forklarer syv fremmedspråklige elever hvilke egenskaper de bør vektlegge når de skal skrive CV eller stille til intervju.Jane Grøterud har vært på et jobbintervju to dager i forveien, og deler begeistret inntrykkene med lærer og medelever.tarald.r.aas@fedrelandsvennen.no