KRISTIANSAND: Fylkestinget vil minst øke dagens veibevilgninger med 65 prosent de kommende ti årene. Det er 20 prosent mer enn maks— alternativet regjeringen har bedt om innspill til i Nasjonal Transportplan.

— En samlet landsdel står sammen om å kreve mer penger. Vi vet at mange prosjekter på Sørlandet er avhengig av mer penger. Å øje veibevilgningene med 45 prosent blir for smått. Både Rogaland og Aust-Agder gjør vedtak som oss. Vi må ha minst 65 prosent mer, sier fylkesordfører Terje Damman (H).

Mandag gikk sørvestlandets eneste medlem i regjeringen av, samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa. Damman beklager at landsdelen ikke er representert i regjeringen, men har stor tro på at den nye veistatsråden, Marit Arnstad fra Trøndelag, vil følge opp.

— Vi arbeider allerede med å få henne på besøk. Hun bør så fort som mulig få oppleve E 39 og hvordan den er, sier Damman.Fylkestinget vedtok en rekke innspill til ny nasjonal transportplan.

— Det er gledelig at fylkestinget med unntakt av to representanter går inn for å planlegge firefelts E 39 fra Søgne til Ålgård, sier Damman.

Fylkesordføreren gleder seg over stor enighet over både veikrav, jernbanekrav, havnekrav og krav om utbygging av vei og terminal på Kjevik.

Fylkestinget er også enig om at det må innføres restriktive tiltak i Kristiansand-trafikken, altså rushtidsavgift. Frp og Demokratene stemte mot dette.

— Vi er nå de eneste igjen som står fast på motstand mot denne avgiften, sa Frps Christian Eikeland.