HÅRETE: Alle vitser om hår i suppa blekner i forhold til den gufne virkeligheten Jamyla Braga opplevde da hun skulle lage seg et raskt mellommåltid søndag ettermiddag. Foto: Amund Hestsveen
AVSMAK: - Det verste er at jeg har spist halvparten av maten før jeg oppdager hårene, sier Jamyla Braga. Hun må snu seg vekk fra kyllingsuppa. Foto: Amund Hestsveen

SØGNE: Midt i lavkarbomåltidet med provencekylling, levert av Toro, stanset Jamyla Braga opp og trodde ikke sine egne øyne.

— Jeg hadde spist omtrent halvparten, da jeg ble sittende og stirre ned i matretten. "Er det ikke hår," spurte jeg sønnen min.

Det ble raskt klart at hun hadde rett.

— Og det er ikke bare ett hår, det er mange, sier hun.

Ved gjensynet av det usmakelige måltidet blir hun dårlig og må gå og brekke seg.

- Føler jeg har hår i halsen

En hel tjafs med hår ligger midt i kyllingretten. Flere timer etter at hun tilberedte hurtigmaten i mikrobølgeovnen føler hun seg fortsatt uvel.

Mannen Arnfinn fisker opp noe av håret med gaffelen.

- Jeg klarer nesten ikke å se på det. Bare tanken på at jeg har spist så mye allerede gjør meg ubeskrivelig kvalm, sier Jamyla.

Pakningen med kyllingretten ble kjøpt på Coop Extra på Tangvall på torsdag, og har holdbarhetsdato til 21. august.

— Akkurat nå vet jeg ikke om jeg kan få meg til å spise slik mat igjen noensinne, sier hun, og tar seg til halsen.

— Det kjennes som jeg har hår ned gjennom hele halsen, sier Jamyla, og må gå fra bordet igjen.

TJAFS: Ikke ett, men en rekke hår åpenbarte seg midt under lunsjmåltidet. Foto: Amund Hestsveen

— Sånn skal ikke skje

Vi har et veldig nøye matsikkerhetsregime- Vi har forsøkt å ringe forbrukertelefonen til Toro, men uten å komme frem, forteller familien.

Fædrelandsvennen kommer heller ikke frem på telefon etter å ha forsøkt gjentatte ganger søndag ettermiddag, så vi ringer konserndirektør Frank Mohn i Rieber & Søn. Toro er en av mange merkevarer eid av næringsmiddelkonsernet.

— Det var ikke bra å høre, sier direktøren.

— Jeg er veldig lei for dette som har hendt. Sånn skal ikke skje. Vi har et veldig nøye matsikkerhetsregime, og når det en gang i blant skjer slikt som denne familien har opplevd, har vi klare prosedyrer, sier Mohn, og lover å sette familien i kontakt med rette vedkommende i Toro.

Tar det alvorlig

— Vi vil ta kontakt med kunden i morgen og få fatt i emballasjen, så vi kan undersøke hva som har skjedd, sier kommunikasjonsrådgiver Hanne Dankertsen i Rieber & Søn.

Hun lover at saken vil bli undersøkt grundig.

- Vi tar dette svært alvorlig, understreker hun.

- Hvor ofte får dere slike henvendelser?

— En sak som dette er det første gang jeg har hørt om. Når det er sagt, så produserer vi mange millioner enheter av ulike produkter hvert år. Fra tid til annen håndterer vi jo slike henvendelser fra forbrukere, men ofte er det ikke, sier Dankertsen.