Tollefsen er foreløpig alene på jobb. Fylkeskommunen avviser at konkurrenten i Nettbuss får tilskudd til driften. Foto: Ina Stavrum
Foreløpig er det kun Jarl selv som kjører ruten. Første avgang går fra Eydehavn klokka 06.55 om morgenen. Den siste stopper samme sted klokka 20.10. Foto: Ina Stavrum
Airport flyekspress-bussen har omsider blitt dekorert med logo og de åtte stoppestedene: Eydehavn, Krøgenes, Arendal, His, Nedenes, Grimstad, Dyreparken og Kjevik. Foto: Ina Stavrum

ARENDAL: Saken er nå hos Konkurransetilsynet.

– Vi er i dialog med fylkeskommunen og skal vurdere informasjonen derfra på lik linje med innspillene fra Agder flyekspress. Vi vil se på det i løpet av uka, forteller seniorrådgiver i Konkurransetilsynet, Elisabeth Steckmest.

Jarl Tollefsen mener nemlig at fylkeskommunen har brutt konkurranseloven. Han fikk konsesjon for å kjøre Agder flyekspress i september.

Han kjører nå tre avganger til Kjevik flyplass og fire avganger tilbake til Eydehavn daglig. På veien stopper han åtte steder.

Du kan se alle avganger og stoppesteder her.

– Flytter penger

Tirsdag prydet han Agderpostenmed sin kritikk av Aust-Agder fylkeskommune. Han mener de indirekte subsidierer konkurrenten Nettbuss. Selv har Tollefsen fire passasjerer i gjennomsnitt per avgang.

Airport flyekspress-bussen har omsider blitt dekorert med logo og de åtte stoppestedene: Eydehavn, Krøgenes, Arendal, His, Nedenes, Grimstad, Dyreparken og Kjevik. Foto: Ina Stavrum

– I dag går det shuttlebuss fra Kjevik til Sørlandsparken som fylkeskommunen subsidierer med flere millioner kroner. I praksis tjener de ikke penger. Men fylkeskommunen legger ned lokale ruter, for eksempel mellom Homborsund og Lillesand og ruten til Kroksteinåsen. Dermed kan de flytte penger i budsjettet, sier han.

Ikke tilskudd, men reduksjon

Ola Olsbu er plan— og samferdselssjef i Aust-Agder fylkeskommune og avviser at flybussen får tilskudd til driften.

– Min klare mening er at det ikke er tilskudd, men et spørsmål om hvor mange plasser flybussen kjøper på linje 5, sier han.

Flybussen kjøper i dag plasser for 1,2 mill. kroner av TIMEkspressen Linje 5, slik at passasjerene kommer seg videre til og fra Sørlandsparken. Passasjerene er færre nå.

– Nettbuss varslet i vår at de gikk med store underskudd på flybussen og ville legge ned driften om de fortsatt måtte kjøpe så mange plasser. Etter en behandling var det enighet om å redusere kjøpet av plasser fra 2,4 mill. kroner pr år til 1,2 mill. kroner, forteller Olsbu.

Grep inn

De lokale rutene som ble nedlagt hadde få passasjerer per avgang.

Foreløpig er det kun Jarl selv som kjører ruten. Første avgang går fra Eydehavn klokka 06.55 om morgenen. Den siste stopper samme sted klokka 20.10. Foto: Ina Stavrum

– Alternativet var at vi la pengene på bordet, og de pengene har vi ikke i budsjettet, sier han. Olsbu sier at alle lokalbussene er avhengige av tilskudd for å opprettholde driften. Linje 5-tilbudet er regnet med en forventet inntekt fra flybussen.– Når en reduserer inntektene må en enten tilføre mer tilskudd eller redusere kostnadenei form av produksjon, sier han. Mens saken er under behandling ønsker ikke Olsbu å kommentere påstanden om at måten det er gjort på er ulovlig.

– Er det fylkeskommunens jobb å legge til rette for flybussen?

– Vårt hovedansvar er å organisere det ordinære busstilbudet. Flybussen og shuttlebussen drives kommersielt av Nettbuss. Det er svært ønskelig for de reisende at flybusstilbudet opprettholdes.

Jarl Tollefsen mener imidlertid dette er en bortforklaring.

– Det er tilskudd fordi de legger penger til side fra lokalkjøringen som flyttes for å opprettholde flybussen. Om de gjør det for å utvide tilbudet på TIMEkspressen, er det en annen sak. Det ene er tilskuddsbasert, det andre er markedsbasert, mener han.