VENNESLA: — Vi er positive til en løsning og langt på vei enige om at fylkeskommunen trekker innsigelsen mot tunnel, men skal drøfte litt til, sier Kåre Glomsaker (Frp) i fylkeskommunens forhandllingsutvalg.
Vennesla kommune møtte denne uka fylkeskommunen til forhandlinger.
— Det ser positivt ut. For oss er tunnel helt avgjørende. Vi vil ikke ha trafikken fra 5000 mennesker ned i sentrum, sier Venneslas varaordfører Berit Kittelsen.
Politikerne i Vennesla har vært enstemmige på at trafikken til Venneslaheia, tidenes utbygging i Vennesla, må gå gjennom tunnel til Ålefjærveien.
Kommunens rådmann og alle regionale myndigheter har vært like klare på at tunnel må unngås – og at trafikken må ned Erkleiv-veien til sentrum.
Venneslapolitikernes tunnel-seier kan fort ende med at bygdas største boligutbygging noensinne blir lagt på is.
En uavhengig rapport fra Faevo viser at infrastruktur-kostnaden blir over 130.000 kroner per tomt på Venneslaheia med tunnel, dobbelt så mye som for tomter i Vågsbygd. Faevo konkluderer med at hele prosjektet blir skrinlagt eller kraftig utsatt med slike kostnader.
Den største utbyggeren, Veidekke, har antydet det samme.