Det monteres nå snøskjermer eller snøfagerrekkverk på Vesterveibroa. Dette skal hindre at snø fra brøytebiler havner på trafikken under broa. Foto: Tormod Flem Vegge
ASFALT: Natt til torsdag ble det siste asfaltarbeidet fullført på Vesterveibroa. Her asfalteres det like ved Vesterveitunnelen. Foto: Tormod Flem Vegge

KRISTIANSAND: — Planen er å merke opp feltene på broa neste uke, fortellerKjell Soltvedt, prosjektleder i Statens vegvesen, region sør.

I slutten av august startet arbeidet med å bygge om Vesterveibroa, slik at det blir plass til tre kjørefelt i stedet for to. Det skal etableres ett ekstra kjørefelt i østgående kjøreretning, mot sentrum.

- Trenger mer kapasitet

Hovedhensikten med ombyggingen er å ta imot trafikk i to felt fra Vågsbygd mot sentrum, når Vågsbygdporten åpner sitt østgående løp.

Johan Mjaaland, avdelingsdirektør i Statens vegvesen og leder for veiavdelingen i Vest-Agder, forteller at det er større behov for mer kapasitet østover på broa mot sentrum, enn vestover mot Vågsbygd og Søgne.

ASFALT: Natt til torsdag ble det siste asfaltarbeidet fullført på Vesterveibroa. Her asfalteres det like ved Vesterveitunnelen. Foto: Tormod Flem Vegge

— Hvis vi skulle etablert to felt vestover, ville vi blant annet møtt store utfordringer i området ved Vesterveitunnelen. I tillegg har vi jo bare ett kjørefelt på E 39 mot Søgne, sier han.

— Vi har beregnet at effekten blir best ved å etablere et tredje felt i østgående retning på broa. Trafikken kommer i to felt fra Lumber mot byen, samt i to felt fra Kartheia. Vi trenger den økte kapasiteten som det ekstra feltet på broa vil gi oss, fortsetter Mjaaland, som har troen på at det vil være god nok plass til tre felt på broa, selv om det bare er 10,5 meter å gå på i bredden.

Asfaltarbeid ferdig i natt

Natt til torsdag avsluttes asfaltarbeidet på Vesterveibroa.

— Det gjenstår noe asfaltering i endene av broa. I løpet av natta vil broa være ferdig asfaltert, forteller Kjetil Dybvik, assisterende byggeleder i Statens vegvesen.

Det monteres nå snøskjermer eller snøfagerrekkverk på Vesterveibroa. Dette skal hindre at snø fra brøytebiler havner på trafikken under broa. Foto: Tormod Flem Vegge

Selv om asfalten snart er på plass, gjenstår det en del arbeid på broa. Derfor vil broa fortsatt være stengt på nattestid, i tidsrommet mellom klokka 22.00 og 06.00.— Det er fire fuger på broa. Disse skal freses fram, og det skal legges inn spesiell asfaltmasse og stålplater. Dette arbeidet starter opp i begynnelsen av helga. I tillegg skal det blant annet monteres snøskjermer på rekkverket, forteller Kjell Soltvedt.

Snøfangerrekkverkene eller snøskjermene skal hindre at brøytebiler brøyter snø ned på trafikken som går under Vesterveibroa.

Forsinket med to uker

Planen er å starte oppmerkingen av de tre kjørefeltene neste uke. Men selv om både asfalt og oppmerking er på plass, åpnes ikke det tredje feltet før i slutten av måneden. Planen var å åpne det tredje feltet 15. oktober.

— Det skal monteres skilt i begge ender av broa, som viser kjøremønsteret til bilistene. Disse skiltene er det lang leveringstid på. Slik det ser ut nå, er ikke disse på plass før 28. oktober. Inntil da vil det siste feltet være sperret for trafikk, for å unngå misforståelser, forklarer Soltvedt.

— I tillegg er det gjort et større asfaltarbeid enn planlagt. Det har også forsinket arbeidet, legger han til.

Prislappen på arbeidet på Vesterveibroa blir i overkant av 12 millioner kroner.