SØGNE: – Vi mener bestemt at det ikke kan ha vært virksomheten til Trine Lohne som tettet kloakkrørene.

Daglig leder Odd Holskog i Septikservice AS. Foto: Torstein en

Det var relativt store mengder sand, grus og fett i de kommunale rørene, som må ha samlet seg opp over en lengre periode enn i løpet de tre månedene som hun hadde drevet virksomheten sin, sier daglig leder Odd Holskog i Septikservice.

I februar fikk Trine Lohne som driver gårdsbutikken og matsenteret "Trine på gården" på Tangvall i Søgne, problemer med avløpsvannet og tilkalte Septikservice. Firmaet sjekket og spylte først hennes rørledninger, men avdekket først tette rør ute på det kommunale nettet. På grunn av mistanke om at det var utslipp fra Trine på gården som hadde forårsaket tette rør, påla Søgne kommunen henne å stenge virksomheten og installere fettutskiller.

Stengt i tre uker

– Vi måtte holde stengt i tre uker fordi saksbehandler i arealenheten mente at vi etter bare tre måneders drift var skyld i at kommunens avløpsrør var ble tettet av fett. Stengingen gjorde at vi mistet driftsinntekter på flere hundre tusen kroner og måtte bruke ytterligere 200.000 kroner på å installere en fettutskiller, sier Trine Lohne.

Svar over ferien

– Kommunen har ennå ikke svart på vår klage og henvendelser, men i siste formannskapsmøte før ferien svarte rådmannen på et spørsmål fra en politiker at de nå skal se på saken. Kanskje er kommunen redd for å bli avkrevd erstatning eller regress fra forsikringsselskapet, sier Trine Lohne.

Fungerende rådmann Dag Arntsen sier kommunen vil komme tilbake til saken etter ferieavviklingen. Han kjenner ikke saken godt nok til å kunne uttale seg om det var rett å kreve virksomheten stengt, men mener kravet om å installere slamutskiller var berettiget.

Forsikringskrøll

Trine på gården er forsikret mot driftsstans, men får ikke utbetalt noe erstatning dersom ikke kommunen innrømmer at de krevde virksomheten stengt på feil grunnlag.

– Jeg har engasjert advokat, og har framsatt krav om at kommunen innrømmer at de stengte virksomheten min på feil grunnlag. Så langt har jeg til tross for purring, ikke fått svar fra kommunen. Kanskje vil de ikke innrømme feil av frykt for regresskrav fra forsikringsselskapet. Jeg har imidlertid fått store problemer på grunn av driftsstansen, og måtte på et tidspunkt be leverandørene fryse gjelden, sier Trine Lohne.

God start

Trine Lohne har 27 års erfaring fra matbransjen, og er selv er oppvokst i Søgne. Hun har ambisjoner om å sette kommunen på matkartet. Siden november har virksomheten hennes omsatt for tre millioner kroner. I tillegg til gårdsbutikk har Trine på gården blant annet arrangert flere matkurs.

– Jeg føler at Trine på gården-konseptet har fått en god start og er blitt godt mottatt både av kommunens egne innbyggere og tilreisende. Vi er også nominert til Bygdeutviklingsprisen, forteller matgründeren.