FORTVILER: Ifølge Einar Fossestøl, fungerende enhetsleder i Bydrift Mandal, har ikke kommunen per i dag midler til å reparere noen av de ni broene. I bakgrunnen er Kigeveien bro, som mangler kjøresterke rekkverk. Foto: Martine Haugland
SLITT REKKVERK: Rekkverket på Kigeveien bro blir kritisert i rapporten for å ikke være kjøresterkt. Foto: Martine Haugland
BLANT DE DYRESTE: Skjebstad bru er blant broene som har blitt beregnet høyest reparasjonskostnad, på 650 000 kroner. Blant annet på rekkverk byttes ut, og ny fuge må opprettes. Foto: Martine Haugland
FORTVILER: I følge Einar Fossestøl, fungerende enhetsleder i Bydrift Mandal, har ikke kommunen per i dag midler til å reparere noen av de ni broene. I bakgrunnen er Kigeveien bro, som mangler kjøresterke rekkverk. Foto: Martine Haugland
FORTVILER: Ifølge Einar Fossestøl, fungerende enhetsleder i Bydrift Mandal, har ikke kommunen per i dag midler til å reparere noen av de ni broene. Her på Kigeveien bro, som blant annet mangler kjøresterke rekkverk. Foto: Martine Haugland

MANDAL: — Dette er en kritisk situasjon. Det er spesielt dramatisk når det gjelder mangler på broer, de er vi helt avhengig av, sier fungerende leder i Bydrift Mandal, Einar Fossestøl.

Funnene er gjort i vår etter tekniske kontroller utført av selskapet Safe Control. Resultatet viser at hele ni broer i distriktet har store skader og mangler. Estimerte kostnader for å fikse broene er beregnet til totalt 2.950.000 kroner.

— Det er ikke budsjettert penger til å håndtere disse utfordringene per i dag. Noen av broene står det mer kritisk til med enn andre. Det må gjennomføres en prioritering. Likevel er det et faktum at mange av de småbroene vi har her i kommunen kommer til å kollapse etter hvert om de ikke holdes ved like, sier Fossestøl.

Må kanskje stenges

På både Aunebrotet bro og Holmegård bro i Holum har selskapet funnet skader som tilsier nedsatt bæreevne og trafikksikkerhet.

Selskapet anbefaler blant annet kommunen å bygge nytt rekkverk på begge broene. De nåværende regnes ikke for å være kjøresterke. Dessuten mangler de begge tilstøtende veirekkverk. Inkludert reparering av avskallinger i plate og kantdrag, og utbedring av svak hovedbjelke på sistnevnte bro, ligger kostnadene for reparasjon på sammenlagt en halv million kroner.

— Noe må helt klart gjøres. Er det broer som har status som trafikkfarlige, så kan det skje et uhell, og vi som kommune kommer uheldig ut, sier Fossestøl.

— Må noen av broene stenges på grunn av skadene?

— Det tviler jeg sterkt på. Kanskje noen av småbroene. Dette må vi at en vurdering på, etter videre dialog med selskapet som har utført inspeksjonen, sier Fossestøl.

Tilbakevendende problem

Rekkverk som ikke fremstår som kjøresterkt, og manglende tilstøtende veirekkverk er mangler som går igjen på flesteparten av de ni broene. Nomedal og Skagestad bro preges begge av avskallinger og sprekker på kantdrag. På sistnevnte er det også påvist fuktskader i broplaten.

Bydrift-lederen er ikke overrasket over resultatet av rapporten, som han fikk tilsendt i slutten av mai.

— Det var som forventet. Har man ikke kapital, går det ut over vedlikehold. Dette har vært et problem i flere år, sier Fossestøl.

— I første omgang må vi synliggjøre problemet for politikerne. Vi vil også holde en løpende dialog med Safe Control for anbefalinger. Vi forlanger ikke at kommunen skal bla opp tre millioner over natten, fortsetter bydrift-lederen.