Elevene får praktiske oppgaver, som de følger fra start til mål. Det tror lærer ved TIP-linja, Frank Bruheim, erviktig. Foto: Torgeir Strandberg
Elevene får tett oppfølging mens de lærer å sveise. Fra venstre: Erlend Sæther, Jon Sindre Lund Gabrielsen og lærer, Jan Tellef Wathne. Foto: Torgeir Strandberg
Frank Bruheim (t.v) ga Jon Sindre Lund Gabrielsen toppkarakter på terningen han sveiset på starten av førsteklasse. Foto: Torgeir Strandberg

— Vi ser at mange av elevene med svake resultater fra ungdomsskolen velger yrkesfag, og det er her vi legger grunnlaget for at frafallet blir lavt. Nå har vi knapt noen som stryker på fagprøven, sier Stein Kristiansen, utdanningssjef i Aust-Agder fylkeskommune.

Aftenposten meldte onsdag om store kvalitetsforskjeller i landets videregående skoler. På Kvadraturen skolesenter sier elev, Jon Sindre Lund Gabrielsen, seg godt fornøyd.

— Jeg skal bli bilmekaniker, og selv om jeg kanskje ikke trenger å sveise hver dag, er det kunnskap jeg tar med meg resten av livet, sier Gabrielsen.

Han går første året på Teknikk og industriell produksjon, TIP, ved Kvadraturen skolesenter. Gabrielsen og sveisepartneren får hjelp av lærer Frank Bruheim ved sveiseapparatet. Han tror de gode resultatene kommer av at elevene får mestringsfølelse fra tilpassede oppgaver og tett oppfølging.

— Vi prøver å gi elevene helhetlige oppgaver, hvor de starter på tegnebrettet og ender opp med et resultat. Jeg tror elevene får mye ut den typen øvelser, og alle legger mye stolthet i arbeidet, sier Bruheim.

Agder på pallen

I en artikkel for Tidsskriftet for Samfunnsforskning graderer samfunnsøkonomiprofessorene ved NTNU, Bjarne Strøm og Torberg Falch, kvaliteten på Norges videregående skoler fra best til dårligst fordelt på fylker. Vest- og Aust-Agder havner på henholdsvis andre- og tredjeplass på rangeringen, som Oslo troner øverst på. Bjarne Strøm sier de brukte seks faktorer som basis da de vurderte skolene, alle sett i forhold til tidligere resultater.

— For å lage rangeringen, har vi studert suksessindikatorer som forskjellige karakterer og hvor mange som fullfører det videregående trinnet. Alle tallene blir deretter justert etter resultatene eleven hadde på ungdomsskolen, sier Strøm.

Professoren legger til at rangeringen dermed ikke nødvendigvis viser hvilke skoler som har best resultater blant elevene, men heller hvem som er best til å utvikle og ivareta elevene i løpet av videregående.

- Meget fornøyd

Stein Kristiansen er svært fornøyd med forskernes rangering. Han mener forklaringen ligger hos dyktige lærere og et godt samarbeid mellom Agder-fylkene.

— Vi har dyktige lærere og ledere på det videregående trinnet, som presterer i tøffe hverdager og undervisningssituasjoner. For å få mindre frafall og bedre resultater, har vi en strategi på spesielt å følge opp enkeltelever i faresonen for å droppe ut. Jeg må ta av meg hatten for det lærerne har fått til, du snakker rett og slett med en meget fornøyd utdanningssjef, sier Kristiansen.

Han trekker fram samarbeidet mellom Agder-fylkene, spesielt på yrkesfagene, som en av de viktigste suksessfaktorene. Et samarbeid han omtaler som drivende positivt. Arly Hauge, utdanningssjef i Vest-Agder, er enig med kollegaen i Aust-Agder. Han legger også til at samspillet mellom fylkeskommunen, yrkesskolene og bedriftene er avgjørende.

— Siden 2010 ser vi en 20 prosents økning av signerte lærlingkontrakter. På siste statistikk hadde vi ti prosent høyere gjennomføringsgrad blant menn på yrkesfag enn landsgjennomsnittet. I tillegg er vi faktisk enda bedre nå enn tallene forskerne brukte i undersøkelsen, sier Hauge.

Brukte seks kriterier

Forskningsartikkelen bruker seks indikatorer for skolekvalitet:

Fullført videregående innen fem år etter avsluttet grunnskole.

Deltatt i videregående opplæring alle semestre etter avsluttet grunnskole til og med 6. semester.

Fullføring til normert tid.

Gjennomsnittlig standpunktkarakter på vitnemålet.

Gjennomsnittlig eksamenskarakter på vitnemålet.

Gjennomsnittskarakter på avsluttende eksamen i norsk hovedmål og sidemål.

Kilde: Kvalitetsforskjell mellom videregående skoler? av Torberg Falch og Bjarne Strøm