FRISKMELDT: KNM Glimt på full fart ut fjorden fra Umoe Mandal. Foto: Jarle R. Martinsen
NK: Nestkommanderende på broa på Glimt denne dagen er Odd Sveinung Hareide. Han får båten opp i 59 knop. Foto: Jarle R. Martinsen
MOTORKONTROLLEN: Elektrooffiserene Eivind Holten (t.h.), Reidar Gullhim og Anton Grubisic i kontrollrommet for motorene. Foto: Jarle R. Martinsen
SKJOLD: Inne i denne hallen ombygges det første skipet i MTB-serien, KNM Skjold. Det er den siste båten som leveres til Sjøforsvaret senere i år. Foto: Jarle R. Martinsen

— Det er en stor lettelse i hele staben over at vi nå har fått bekreftet den løsningen vi har jobbet med på hydraulikk-problemet, sier Umoe-direktør Anders Nybø og prosjektleder for MTB-ene Are Søreng.

I den siste avgjørende stresstesten som ble foretatt mandag kveld kom det etterlengtede klarsignalet: Løsningen for hydraulikken fungerte.

Varmegang

I september fikk alle seks MTB-ene seilingsforbud etter at det ble oppdaget at hydraulikken fikk betydelig varmegang. Det var det siste Umoe Mandal og Sjøforsvaret trengte. Allerede da var båtene 2 1/2 år forsinket i leveringen. Når båtene nå igjen er blitt friskmeldte og blir levert i løpet av året, skjer det tre år senere enn først planlagt.

Forsinkelsene har medførte betydelige tap for Umoe Mandal, som i fjor hadde et underskudd på 112 millioner kroner - nesten like stort som de to foregående år til sammen. Hovedårsaken har vært problemene med MTB-ene.

— Det sier seg selv at uten en sterk eier i ryggen hadde dette ikke gått, sier Nybø.

Forsinket

Den viktigste grunnen til at hele prosjektet er blitt så forsinket er problemene med turbinene i motoren. Etter at forseriefartøyet Skjold var ferdig i 1999, var turbintypen den brukte utgått på dato da seriefartøyene skulle ha turbiner. Dermed måtte man teste en helt ny type turbiner som normalt ble brukt i fly. Dette skapte store utfordringer og forsinkelser.

— I dag fungerer turbinene meget tilfredsstillende. På samme måte mener vi nå å ha løst problemene med hydraulikken, sier Søreng.

Hydraulikken er helt avgjørende for at maskinen skal fungere om bord. Varmegang i systemet satte hele flåten i bøyene i september.

— Utfordringen for oss var at vi har hatt båter i drift i flere år uten disse problemene, forteller Nybø. Nå er imidlertid det som gir varme redusert og kjølesystemene tilsvarende økt.

Sjøforsvaret har fått tre av båtene overlevert, og nå fortsetter den opprinnelige leveringsplanen.

— Dersom det nå ikke skjer noe annet uforutsett, skal disse båtene være levert i løpet av året, sier Nybø.

Kontrakt for US Navy

Nå er det slutt på de store kontraktene slik som MTB-serien for Umoe Mandal. Det har gjort verftet altfor sårbart.

— Nå vil vi fortsette med mindre og flere kontrakter, sier direktøren.

En av dem er en nylig inngått avtale med US Navy der Umoe Mandal skal utvikle verdens største løftevifte til bruk i et av USAs krigsfartøy. Denne kontrakten er verdt rundt 18 millioner kroner.