MANDAL: — Det er helt vannvittig, det er verre enn vannvittig. De får det til å fremstå som at båtene nå er farlige for passasjerer, utdyper en fortvilt Båtservice-direktør, Bjørn Fjellhaugen til fvn.no.

Fredag skrev NRK Nordnytt om et høringsnotat fra Havarikommisjonen der det kom krass kritikk etter at båten "MS Sollifjell" som havarerte utenfor Mørekysten i mars 2010. Avisa Harstad tidende siterte saken samme dag.— Det er stein galt av media å gå ut og skrive at båtene kan være farlige for passasjerer. Det er kun operasjonstillatelsen til "MS Sollifjell" før havariet som får kritikk. De to andre båtene er ikke nevnt eller sjekket av Havaridirektoratet, sier Fjellhaugen som påpeker at "MS Sollifjell" har fått ny operasjonstillatelse etter havariet og nå er fullstendig trygg for passasjerer.

— Det var en uheldig skrogkonstruksjon som nå er tatt vekk og skroget er nå "supersterkt", lover direktøren.

Ikke endelig notat

Fjellhaugen påpeker også at notatet som har lekket ut til NRK Nordnytt ikke er den endelige konklusjonen til Havarikommisjonen. Alle impliserte parter har fått det konfidensielle notatet til høring og kan komme med sine bemerkninger før den endelige konklusjonen tas.

— Vi holder på å skrive våre bemerkninger akkurat slik som de andre partene nok også gjør. Det er flere ting i den rapporten som ikke er korrekt, sier Fjellhaugen som ikke vil gå inn på hvilke punkter de kommer til adressere.

Spekulative medier

Båtservice-direktøren synes media opererer spekulativt når de omhandler tidligere problemer som fortsatt aktuelle og omtaler vinklingen som helt sprøtt.

Han peker også på medier som har slått stort opp problemer med tette toaletter på båtene som de setter i sammenheng med resten av problemene.

— Toalettene er de samme som på de rundt tusen andre båtene vi har laget. Det er klart at hiver du i fremmedlegemer i toalettene så blir de tette. Det vet jo enhver. Det er ikke noe som er spesielt for toalettene på våre båter.

Direktøren sier han ikke har tatt kontakt med de aktuelle nyhetsmediene for å få rettet artiklene.

— Men jeg vil påpeke at det ikke bare er oss i Båtservice som får ufortjent pepper. De jakter på både oss og Sjøfartsdirektoratet og Boreal transport, sier han.

- Kan leve med kritikken

– Hvis han kaller det en heksejakt når vi driver kritisk journalistikk, så skal jeg klare å leve med det, svarer redaktør i NRK Nordnytt, Pål Hansen til fvn.no.

Han ser ingen problemer med å publisere høringsnotatet fra Havarikommisjonen.

– Ja rapporten er foreløpig, men det kommer klart fram i saken og den er kritisk på så mange punkter at det ikke er noe problem for oss å publisere den, sier redaktøren som kan fortelle om at befolkningen i regionen blir stadig mer frustrert over de nye hurtigbåtene.

– Hvis han som båtbygger tok turen opp på kaia her, en dag det blåser litt mer enn vanlig og møtte de skuffede passasjerene, så ville det han kaller heksejakt fra oss, virke som et teselskap i forhold.

Hansen forundrer seg over at Båtservice kommer med så sterk kritikk i Fædrelandsvennen når de har vært bortimot umulige for kommentar for NRK Nordnytt.