PÅ OPPDRAG: Matthijs van Meurs intervjuer rådgiver på skolen, Inger Lise Aasen. Til høyre fotograf Sven van der Rijd. Foto: Jostein Blokhus
KONSENTRERT: Her planlegges de neste sakene. Fra venstre Sven van der Rijd, Anne Berthe Gaudestad, Mathijs van Meurs, lærer Alfred Øyna Fjermeros og Tom Egil Tveite. Foto: Jostein Blokhus

IVELAND: — Dette er bare gøy! Å snakke med mange mennesker, skrive og få lagt ut ting, sier de fire entusiastisk.

Og produksjonen siden starten i fjor har vært stor. De har berettet om et pyromanaktig kjøleskap – det hadde jordingsfeil – og om en idrettsdag på Frøyså med løp, hopp og kast. "Vi måtte helst ikke drikke det vannet som var der, for at det smakte dritt", skriver journalistene.

I fjor høst dukket valgfagene opp igjen på Iveland. Elevene på åttende trinn har delt seg i tre grupper: avis, kantine og gym. Og avisfolket har avlagt sine kolleger i kantina et besøk:

"Maten er som regel god, men prisen er som regel høy. De som jobber i kantina, er nå lei av maset om høy pris. Som de sier selv, så kan de jo ikke gå i minus."

På bygdekino

Bygdekinoen på skolen er også omtalt:

"Den skulle begynne kl. 6, men ble forsinket 10 minutter. Det ga bare kinoseerne ekstra tid til å kjøpe godteri, brus og chips, og det gir vell også ekstra inntekt til korpset som har kiosken."

Jo da, de har funnet tonen i skoleavisen. Og de etterlever regelen om å skrive kort og bli lest. Her er det intet utenomsnakk. Rett på sak! Skulle vi ha en innvending, måtte det være at avisen kan bli adskillig spenstigere på bildesiden. For eksempel har et langt liv lært oss at leserne vil ha bilder av 17. maitog!

Fikk Gullsekken

Den største saken avisen har omtalt, er at skolen i vår fikk Gullsekken, hele 100.000 kroner for å ha lagt forholdene til rette for at elevene har fått møte profesjonell kunst og kultur. Der kan nok avisens egne omtaler av kommende begivenheter vært et viktig bidrag. Og elevavisen var kanskje det lille puffet som skulle til for at skolen selv endelig fikk sin hjemmeside!

Elevavisen har hoppet elegant over papirstadiet og gikk rett på nett. 115 saker er det blitt, og hele 22.000 nysgjerrige har vært innom og sett på forsiden. Og selvsagt er det en haug med klikk på enkeltsakene. Der "pyromanskapet" var en av klikkvinnerne!