ENDELIG I GANG: Veiarbeidet ved Brennåsen ble i fjor utsatt på grunn av gyteklar ørret, men nå er arbeidet i gang med å bedre trafikkflyten ved Brennåsen. Foto: Henrik Ihme
MÅ BYGGE MUR: Her, hvor prosjektleder Jan Helge Egeland står, skal det nye feltet gå inn mot rundkjøringa. Men først skal det reises en ca. 160 meter lang mur for å verne ørreten som gyter i bekken nedenfor. Foto: Henrik Ihme

SONGDALEN: Opprinnelig var prosjektet budsjettert til 10 millioner kroner, men ifølge prosjektleder i Statens vegvesen, Jan Helge Egeland, blir prislappen nå nærmere 20 millioner.

— En skikkelig budsjettsprekk?

— Ja, de tidligere kostnadsberegningene var for grove, men det er bestemt at vi gjennomfører tiltakene likevel, sier han til Fædrelandsvennen.

Hovedgrunnen for millionsprekken er ørreten som hver høst svømmer opp i Farvannsbekken, som snirkler seg langs europaveien.

Må bygge mur

Den gyteklare ørreten satte en stopper for arbeidet sist høst etter krav fra Fylkesmannens miljøvernavdeling, og en mur i naturstein må reises for å skille bekken fra den utvidede hovedveien.

Mye av budsjettsprekken skyldes muren, som er i to deler, og skal bli 6,5 meter på det høyeste. Til sammen blir den rundt 160 meter lang.

— Muren blir større enn vi så for oss, og det er trangt mellom veien og bekken. Så det er den delen av prosjektet som gjør at dette tar tid, og blir mer kostbart, sier Egeland.

Arbeidet langs bekken må opphøre i løpet av september, i tid før ørreten er på plass igjen.— Men vi skal være ferdig i god tid før det, sier prosjektleder Egeland.

Flere tiltak

Entreprenøren TT anlegg er nå i gang på tredje uken med tiltak for å lette på køproblemene i krysset mellom Songdalsvegen (Fv. 461) og E 39 på Brennåsen – en kilde til mye hodebry for veivesenet.

— Vi løser ikke alle trafikkproblemene med disse tiltakene, men det vil bli bedre trafikkflyt langs denne strekningen, sier Jan Helge Egeland.

Blant tiltakene som skal løse opp i morgenrushet er en utvidelse av rundkjøringen på Rosseland til to felt, samt to felt inn og ut på begge sider.

Samtidig lages det et påkjøringsfelt fra Sogndalsvegen inn på E 39. En del av bilistene herfra som skal østover må i dag snu i rundkjøringen. Det skal også bygges et midtrekkverk på strekningen mellom kryssene i Brennåsen og Rosseland.

— Dette er hovedgrepene, og det vil bedre kapasiteten og gi mindre kø i rushtiden morgen og ettermiddag, sier Jan Helge Egeland.

Veistrekningen fra Breimyrkrysset til Søgne grense er ikke med i forslaget til Nasjonal transportplan (Ntp), men utbedringene mellom Brennåsen og Rosseland kommer fra et såkalt programområde i Ntp, som er en pott som veivesenet kan bruke til blant annet sikkerhets- og fremkommelighetstiltak.

— Vi gjør nå det beste vi kan med de midlene vi har til rådighet. Vi kunne ha bygget et toplanskryss her, og slik vi lager veien nå så kan dette være steg én i et slikt kryss, sier Egeland.

Men dersom strekningen likevel skulle bli inkludert i statsbudsjettet, vil hovedtraseen ligge annerledes enn i dag, og dagens E 39 ved Brennåsen vil bli en lokalvei.

Dårlig start

Starten på arbeidet fikk mange bilister til å se rødt noen ukers tid tilbake, da entreprenøren etter sitt sprengningsarbeid om natten ikke fikk lagt ny asfalt før morgentrafikken startet opp. Det ble lange køer, og hard kritikk mot Statens vegvesen. Veisjef Johan Mjaaland måtte ut å beklage hendelsen.

— Asfalten ble ikke kald i tide, og entreprenøren måtte holde igjen trafikken. Det er klart det var uheldig, og det skal ikke skje. Vi har sterkt fokus på å unngå det i fremtiden, sier Egeland.