FORNØYD: - Det er mange som vil dra på snøscootersafari i Finnmark. Dersom vi gjør dette riktig med utleie av snøscootere og utstyr, så kan dette bli en næring, sier Elling Eikerapen i Åseral Høyre. Foto: Espen Sand

AGDER: Elling Eikerapen i Åseral Høyre gleder seg over den blåblå regjeringens forslag om at kommunene skal få ansvaret for motorferdsel i utmark.

— Det er vi som bor her som kjenner hvor skoen trykker. Dette er veldig positivt, og noe vi har ventet på lenge.

Snøscootersafari

Høyrepolitikeren ønsker at snøscooterløypene kan trekke kystfolket inn i landet.

— Det er mange som vil dra på snøscootersafari i Finnmark. Dersom vi gjør dette riktig med utleie av snøscootere og utstyr, så kan dette bli en næring.

Oddmund Ljosland

Åseral-ordfører Oddmund Ljosland (Sp) er positiv til at kommunen skal få bestemme over snøscootertrafikken.— Dette er positivt både for grunneiere, hyttefolk og fastboende, sier Ljosland.

Han mener at det er bra at avgjørelser fattes på lokalt nivå, og ser ikke bort fra at Åseral kan opprette en ny scooterløype eller to.

— Det kan virke som om den nye regjeringen legger opp til et frislipp, og det kan de ikke. Dette vil i stor grad avhenge av tillatelse fra grunneieren. Her er det mange hensyn å ta, sier Ljosland.

Flere hensyn

Leder i bondelaget i Vest-Agder, Birte Usdal, mener at kommunene nå må være oppmerksomme på de ulike hensynene som må tas.

Birte Usdal

— Snøscooterløyper må avklares med de som eier grunnen. Dessuten er det sårbare perioder i forhold til dyr i skogen. Disse hensynene må knyttes opp mot at de som finner trivsel i å kjøre snøscooter, og at det kan være næring i det. Disse hensynene må en ta på uansett nivå, men jeg tror at vi kan få bedre løsninger når kommunen bestemmer selv.Naturvernforbundet frykter at det blir mer lystkjøring med snøscooter i utmarka dersom kommunene får bestemme.

— Dette er noe vi sterkt misliker. Motorferdsel i utmark, skog og fjell har økt de siste årene. Det representerer store miljøutfordringer for friluftslivet og biologisk mangfold, sier Peder Johan Pedersen, sekretær i Natuvernforbundet i Vest-Agder.

— Vi vil oppfordre kommunene til å være restriktive, og vi vil oppfordre miljøbevisste lokalpolitikere til å ta ansvar.

- Mer rekreasjonskjøring

Ordføreren i Valle, Tarald Myrum (Sp), er positiv til at kommunene selv kan få bestemme over snøscootertrafikken, og tror ikke at det vil ha noen negative konsekvenser.

Tarald Myrum

— Dersom vi får bestemme selv, trenger man ikke dispensasjon for å gi noen løyver. Da kan vi bruke løypene til rekreasjonskjøring, og ikke bare nyttekjøring, sier ordfører Myrum.I dag er det tretten snøscooterløyper i Valle, og ordføreren ser for seg at disse skal bli enklere å bruke.

— Løypenettet vårt fungerer godt, og jeg tror at det kan bli enklere å bruke dersom man får en oppmykning av regelverket og mindre byråkrati, sier han.

Han presiserer at det ikke er snakk om noe frislipp, og at regelverket må forvaltes på en forsvarlig måte.

Ble ikke mer kjøring

Sirdal kommune har vært en del av et prøveprosjekt der kommunene allerede har fått bestemme over snøscootertrafikken.

— Vi mener at det er kommunene som håndterer dette best. Vår erfaring er at det ikke har resultert i mer kjøring enn da staten bestemte, sier ordfører Jonny Liland (Ap).