KRISTIANSAND: — De ser bare problemer, vi ser utfordringer som kan løses. Vi må jo få vist fram hva denne byen har, Ravnedalen er en ukjent perle som ikke blir rent ned av turister i dag, uttaler markedssjef Carl Erik Rasch-Haugen i City Train til Fædrelandsvennen.

De har søkt om ny kjørerute mellom Odderøya og Ravnedalen, noe som krever investering i togsett med kraftigere motor til 2,3 millioner kroner. Det nye toget vil ha lukkede vogner, med plass til 60 passasjerer i fartsretningen.

- Heller sette fyr på pengene

Før byutviklingsstyrets møte torsdag anbefaler byingeniøren avslag, han vil kun tillate kjøring til Odderøya. Men det er ikke godt nok for City Train.

— Vi kan ikke bare få godkjent rute til Odderøya og investere i nytt tog. Da kan vi heller sette fyr på pengene, mener markedssjefen.

De ser for seg en fast rute på søndager hele sommeren, med to avganger i timen midt på dagen. Dette vil også friste folk som er dårlige til beins, da toget kan kjøre helt inn i parken og stoppe ved scenen.

Toget skal også gå i skytteltrafikk fra Kvadraturen ved Ravnefest og andre arrangementer i dalen, siden parkeringskapasiteten der er laber og transportbehovet stort.

Både politi, veivesen og ingeniørvesen fraråder ruta via Vestre Strandgate og Setesdalsveien. De mener et saktegående tog langs og på kryss av riksveien hindrer myke som harde trafikanter, og kan føre til forbikjøringer og andre farlige situasjoner.

Togeieren er helt uenig:

— I dag har vi lov til å kjøre langs veien til enkeltarrangementer, men ikke på faste ruter. Bilister i Kristiansand er vant til å se oss i bybildet, vi får aldri klager på kø. Vi er over krysset på én-to-tre, og vil ikke blokkere mer enn en buss. Vi kjører bare ut hvis det er klar bane, vi har sertifikat for vogntog og vet hva vi gjør, uttaler Vidar Haugedal.

Flytter utenbys?

De har flere høner å plukke med kommunen, som også vil avslå søknaden om å flytte holdeplassen ett kvartal, fra Gyldenløves gate til Nedre Torv ved Postgården. Etter at de ble bortvist fra Torvet for fire år siden sank omsetningen kraftig.

— Vi har faktisk vurdert å legge ned driften i Kristiansand, og heller starte opp i byer som Stavanger og Lillesand. Hvis ikke vi får det til i Kristiansand må vi prøve andre steder, et nytt stoppested er alfa og omega, nærmest truer Haugedal, som i løpet av påska sender ut brev til politikerne med bønn om en ettårig prøveordning.

Parkvesenet legger ned utallige arbeidstimer i naturskjønne Ravnedalen, og har helt siden City Train ble etablert i 1986 ønsket at ruten legges den veien.

— Jeg synes det er viktig å få vist fram byens fasiliteter for flest mulig, dette handler om å gi et bedre tilbud til folk, mener parksjef Svein Ole Breland.

Turistsjefen i Kristiansands-regionen taler også turisttogets sak:

— Ravnedalen er noe vi er stolte av, et fantastisk flott sted. Det hadde vært veldig positivt med en rute opp dit, sier Randi Haukom til Fædrelandsvennen.

— Skaper komplikasjoner

— Vi ønsker ikke at et langt tog skal gå i rute gjennom tett trafikkerte rundkjøringer og kryss. Det skaper komplikasjoner. Da må man heller se på om det er andre måter å frakte turistene opp dit på, sier byingeniør Terje Lilletvedt i Kristiansand kommune.

Han sier ingeniørvesenet lytter med begge ører til faglige råd fra veivesen og politi.

— City Train sier de blir mottatt med åpne armer i andre byer og hevder dere er næringsfiendtlige?

— Nei, det mener jeg ikke vi er. Det er viktig å ta diskusjonen i forhold til trafikksikkerhet, så får politikerne avgjøre hvilke hensyn som skal veie tyngst.

Han er også klar på at det ikke er rom for fast holdeplass for turisttoget på Nedre Torv.

— Torvet er en møteplass med yrende folkeliv og arrangementer. Å putte et tog inn der utgjør også en trafikksikkerhetsrisiko, mener Lilletvedt.

City Train mener både innkjøring til Torvet og konflikt med arrangementer er utfordringer som greit lar seg løse.