GOD STEMNING: Det var god stemning i går, da mattelærere fra skolene Torkelsmyra, Voie, Sjøstrand og Møvig var samlet for å diskutere resultater av nasjonale prøver. Fra venstre: Inger Fonhan, Eirik Støen, Glenn Haugland (så vidt synlig) og Ellen Breen. Til høyre for kaffekanna sitter Svein Rune Andersen og Liv Hege Aas. Foto: Siri Hardeland

— Det er hyggelig at Vest-Agder ligger over landsgjennomsnittet i regning. Sjøstrand skole har imidlertid gjennom flere år hatt varierende resultater når det gjelder regneferdigheter, sier Erik Støen, inspektør ved Sjøstrand skole.

— Det er viktig at elevene forstår hvordan regning kan være er redskap i hverdagen, påpeker han.

Under og over

I dag ble resultatene av de nasjonale prøvene offentliggjort. Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) ligger elever ved femte klassetrinn i Vest-Agder over landsgjennomnittet i regning, mens de ligger under snittet når det gjelder lesing i norsk.

— I regning ligger 26 prosent av femteklassingene i Vest-Agder på det høyeste mestringsnivået på de nasjonale prøvene, mens landsgjennomsnittet er 24,9 prosent, forteller rådgiver Birgit Bjørkeng ved Statistisk sentralbyra (SSB), ved seksjon for utdanningsstatistikk. I Aust-Agder ligger 22,7 prosent av femteklassingene på det høyeste mestringsnivået i regning.

Leser under snittet

Når det gjelder leseferdigheter, så ligger femteklassingene både i Vest-Agder og Aust-Agder under landsgjennomsnittet på 27 prosent. 24,2 prosent av femteklassingene i Vest-Agder ligger på det høyeste mestringsnivået i lesing, mens tallet er 22,9 i Aust-Agder.

Diskuterte resultatene

I går var lærerne ved skolene Torkelsmyra, Voie, Sjøstrand og Møvig samlet for å diskutere resultatene av de nasjonale prøvene. Norsklærere, engelsklærere og mattelærere hadde fordelt seg rundt på skolene for å diskutere sine fagområder. På Torkelsmyra skole var mattelærerne samlet.

— I dag er lærere ved småskoletrinnet, mellomtrinnet og ungdomsskoletrinnet samlet, for å se på skoleløpet fra første til tiende klassetrinn. Nasjonale prøver er et verktøy som skal gjøre undervisningen best mulig i forhold til planene våre. Det diskuteres blant annet hvilke forventning ungdomsskolen har til barneskoleelever, forteller Øystein Mosfjell, rektor ved Sjøstrand skole.

- Foreldrene påvirker

De nasjonale prøvene viser at femteklassinger med foreldre som kun har grunnskoleutdanning, har betydning både for regnetesten og lesetesten.

— Barn av foreldre med grunnskoleutdanning eller ingen fullført utdanning, havner oftere på det laveste mestringsnivået både i regning og lesing, forteller Birgit Bjørkeng i SSB. Dette gir utslag særlig i Aust-Agder, og femteklassingene i fylket havner hyppigere på de laveste mestringsnivåene enn landsgjennomsnittet.

- Ønsker bedre leksehjelp

På samlingen ved Torkelsmyra skole, hadde lærerne også meninger om foreldres påvirkning.

— Det at det er en sammenheng mellom foreldres utdaninngsnivå og elevenes prestasjoner, er noe man er obs på i lærerutdanningen, påpeker Svein Rune Andersen.

— Jeg skulle ønske at det var god leksehjelp på mellomtrinnet, fra femte til syvende klassetrinn, særlig for dem som ikke får så god hjelp hjemme, sier Ellen Breen.