KRISTIANSAND: — Jeg kan ikke bevege beina. Jeg er sikkert lam, sier Kristine Fjeldstad, fastspent i en alpinkjelke. Hun er elev på idrettslinje ved Kristiansand Katedralskole Gimle, som denne uka var på Sandrip først og fremst for å lære.
— Det er veldig gøy, men jeg kan tenke meg at det ikke er så gøy hvis man må, sier Fjeldstad, om hvordan det er å være lam og alpinist.
Respekt
Tredjeklassingene måtte innom flere poster. På stående langrenn fikk de prøve seg som blinde og uten en arm og ett bein. Som sittende fikk de følelsen av hvordan det er å gå langrenn og kjøre alpint uten å kunne bruke beina. Etter en slik dag håper kursholderen på større respekt for funksjonshemmede.
— Målet er å skape gode, positive holdninger blant dagens unge for idrett og funksjonshemmede. Vi vil lære dem hvordan de skal inkludere funksjonshemmede når de kommer til idretten, samtidig som de skal lære hvordan det er å være funksjonshemmet, sier kursleder Åse Karin Wigemyr fra Norges Skiforbund.
Verve ledsagere
Det langsiktige målet er å hanke inn de unge til å bidra.
— Jeg håper noen av disse vil bli ledsagere eller treningskontakter, sier Wigemyr.
— Det er en mulighet, det virker veldig gøy. Men da må det bli på stående langrenn, sier Dardane Berisha. Hun har nettopp fullført to lange lengder sittende på langrennskjelke.
— Det er det tyngste jeg har vært med på, puster hun. Litt lenger borte høres hyl og snøspruten står høyt over bakken.
Feilberegnet og falt
— Dette handler om balanse, og jeg feilberegnet. Fallet kom brått på, jeg rakk ikke å tenke. Men det var ikke vondt, sier Kristine Fjeldstad, som altså tar fallet som handikappet alpinkjører med et smil. Smile gjør også Frank Gyland, rullestolbruker og alpinist på hobbybasis. Han er bedre kjent som medaljegrossist i vektløfting i paralympics og VM.
— Jeg er med for å vise de litt. Elevene er veldig engasjerte og lærer masse av det. De får se hvordan det fungerer, og hvilke muligheter som finnes, sier han.