MANDAL: Bilistene raser og bussjåførene er frustrerte og stresset over trafikkfellen som er laget i Øvrebyen i Mandal. Mange setter spørsmålstegn ved planleggingen.

OPPGITT: Bussjåfør Pål Mejlænder er oppgitt over trafikksituasjonen i Øvrebyen der han tvinges til å sperre for trafikk bakover. Foto: Jarle R. Martinsen

— Alle vi bussjåfører undres veldig over tankegangen bak dette, sier bussjåfør Pål Mejlænder mens han stresset ser hvordan bilkøen bak bussen vokser.Det bygges nytt kjøpesenter på den gamle rutebilstasjonen i Mandal. Først mot slutten av 2014 vil nye, permanente busstopper komme ved siden av kjøpesenteret.

Men før den tid er busstoppet flyttet lenger ned i Marnaveien, som er hovedinnfartsåren til Mandal. Her sperrer bussene en veibane for å slippe av og på passasjerer, som har ført til at bilene har kjørt forbi.

Skapte farlige situasjoner

— Det skapte en rekke farlige situasjoner. Derfor har vi nå satt opp veiskiller, sier seksjonsleder for plan og forvaltning i statens vegvesen Anne Grete Tofte.

Sperrene kom opp mandag morgen. Resultatet er at når bussene stanser ved busstoppet, danner det seg kø bak med en gang. Det skal bare 4-5 biler til, så er køen nede i rundkjøringen.

Mens Fædrelandsvennen var til stede, rygget to biler rett inn i rundkjøringen i et forsøk på å komme seg unna køen. Dermed måtte andre biler som var i rundkjøringen stanse opp.

Tullete løsning

Hege Støle er en av dem som stanger i køen bak bussen. Hun nøler ikke med å stemple trafikkopplegget som tullete.

I KØ: Bilist Hege Støle fatter ikke hvilken planlegging som ligger bak busstoppet som tvinger trafikken til å stanse opp mange ganger om dagen. Foto: Jarle R. Martinsen

— Hvorfor i alle verden ble ikke busstoppet plassert ved Buen heller? Med den nye bybroa hadde bussene vært lett tilgjengelig for alle, sier hun.På Facebook flommer det også over av sterkt indignerte kommentarer. En bilist skriver at hun sto og ventet i 18 minutter før bussen kjørte videre, mens andre spør seg når det kommer til å smelle på grunn av ordningen.

Atter andre skriver at de heretter vil kjøre andre veier i sentrum, som slik sett får mer trafikk.

- Flere alternativer vurdert

Utviklingssjef Thomas Ruud Jensen i Agder Kollektivtrafikk sier at løsningen med busstoppet i Marnaveien var en av i alt tre muligheter.

— Vi vurderte Speilen ved Furulunden skole, men det krevde en del investeringer å få til. I tillegg kom problematikken med mange barn fra skolen i området, sier han.

Buen var en annen mulighet. - Men det er langt unna Amfi der busstoppet har vært. Dessuten er det trange boligfelt for bussene å komme seg hit, sier han.

Han sier vegvesenet nå vurderer å ta en del av fortauet i Marnaveien for at bussene kan stå der og sånn slippe fram trafikken. - Dette vil trolig komme på plass i oktober, og da skal midtdelerne vekk, sier Jensen.

Skaper stress

Driftssjef i Sørlandsruta, Arvid Ødegård, innrømmer at situasjonen er krevende for sjåførene.

— Det skaper et veldig stress for dem å vite at køen straks vokser bak bussen, sier Ødegård.

Han sier at de var enige med vegvesenet og Agder Kollektivtransport i at dette var den beste løsningen for busstoppet, nemlig plasseringen i Marnaveien.

— Men det kan ikke fortsette, så vi håper på en bedre løsning, sier han.