VETERAN: Toppsjefene fra Luftforsvaret ankom i et av Dakota-flyene som pilot Bernt Balchen (1899-1973) fra Kristiansand skaffet i 1945. Foto: Kjartan Bjelland
ØNSKET VELKOMMEN: Sjef for Luftforsvarets skolesenter Kjevik, Espen Sanna (t.h.), ønsket stabssjef Atle Bastiansen velkommen fredag kveld. Foto: Kjartan Bjelland
FORBLÅST: Den røde løperen fikk ikke ligge lenge i ro. Her ankommer stabssjef Atle Bastiansen og resten av vip-ene Kjevik for å delta under Bernt Balchen airshow lørdag. Foto: Kjartan Bjelland

KRISTIANSAND: Det gamle transportflyet av typen C47A, var et av flere Norge mottok fra USA etter andre verdenskrig. Fredag kveld ble det brukt til å transportere vip-ene i Luftforsvaret til helgas flyshow på Kjevik. Delegasjonen på om lag ti personer ble ledet av stabssjef i luftforsvarsstaben, Atle Bastiansen.

Se et F-16-fly bli prøvekjørt fredag i videoen til venstre. Elever fra befalsskolen, for anledningen kledd opp i paradeuniformer fra 1950-tallet, rullet ut den røde løperen til en standsmessig velkomst. Løperen truet med å fordufte i de kraftige vindkastene, men nøyde seg med å gli over i en krøllete utgave. Lua til Øyvind Strandman måtte imidlertid gi tapt, men brigaderen ble reddet av medpassasjerene. Strandman kunne dermed gå videre til kveldens middag med intakt festantrekk.

— I kveld blir det festmiddag i hangaren med rundt 500 personer. Tradisjonen i Luftforsvaret tilsier at snippen sitter litt løsere på fredagen, smiler sjefen for Luftforsvarets skolesenter, Espen Sanna.

Ble fløyet av Balchen

Sammen med lufthavnsjef Thomas Langeland hilset han delegasjonen velkommen da de ankom flyplassen.Dakotaflyet, som er av typen C47A Skytrain, ble fløyet av Thore Virik fra Dakota Norway, som har vedlikeholdt flyet de siste årene. Flyene ble brukt som transportfly i etterkrigsårene. Piloten Bernt Balchen fra Kristiansand skal ha vært mannen som skaffet de ti Dakota-flyene. Våren 1945 fløy Balchen forsyninger, tropper og et feltsykehus fra Nord-Sverige til Kirkenes med dette. Han fløy også en tysk V2-rakett som hadde havnet i Sverige til Storbritannia med det samme flyet.

Piloten Bernt Balchen fra Kristiansand skal ifølge Sanna ha sittet bak spakene på et Dakota under flyvninger til Finland. De to siste Dakotaene ble tatt ut av tjeneste i mars 1973. — Nå er det kun dette som finnes i Norge. Det er vel også ett i Sverige, sier Sanna.

Flere fly forsinket

Ifølge Sanna vil morgendagens flyshow gå som planlagt, selv om flere av flyene har blitt forsinket.— Dårlig vær på Østlandet har gjort at flyene ikke kom av gårde fra Kjeller i kveld. De kommer derfor først i morgen tidlig. Da kommer det to F 16 og et Orion. Hercules-flyet har hatt noe motortrøbbel, men vi håper at det blir fikset slik at det også kommer, sier Sanna.

Totalt skal over 50 fly vises frem under flyshowet. Blant dem et F 16-fly som fredag kveld fikk en siste test av pilot Eskil Amdal over Kjevik og deler av Agder-fylkene.