KRISTIANSAND: Mandag ble de første tonnene med stein tippet ut i den gamle dokka i Kristiansand havn. Senere vil det komme to lastebåter fulle av stein og sørge for at den gamle dokka blir fylt igjen.

Innen mai neste år vil havneområdet være helt ombygd. Tollen vil bli flyttet og det vil være to kjørefelt forbi den.

Målet er at det skal ta langt kortere tid å komme seg ut fra Superspeed.

— Hvis det er noe de reisende synes er frustrerende, så er det å sitte lenge uten å komme ut fra Superspeed. Derfor har vi vært opptatt av dette siden Superspeed kom, sier Nina Moland Andersen, salgs og markedssjef i Color Line.

Vil halvere

I dag er det ikke uvanlig at bilistene sitter over en time i kø før de kommer seg ut fra Superspeed. Kristiansand havn ønsker at tiden blir halvert på sikt, og ligge på rundt en halvtime. Men de klarer neppe det i denne omgang.

Det er nemlig to flaskehalser som må løses opp for å få det til:

• For det første må det være to kjørefelt forbi tollen og helt ut på E39. Med utbyggingen som nå er i gang i Kristiansand havn, skal dette være på plass før ferjesesongen begynner i mai neste år.

• Selv med to felt hele veien ut fra Superspeed, vil bilene fortsatt bli stående i kø i rundkjøringen ved Arkivet. Det vil de gjøre fram til ny E 39 er på plass. Det vil tidligst skje i 2019. — Derfor sier vi at tiden vil bli redusert vesentlig, vi vet ikke nøyaktig hvor mye sier Thomas Granfeldt, driftssjef i Kristiansand havn.

Egen vei

Mens utbyggingen i havna vil være ferdig neste år, er det ikke bestemt når en ny innkjøring fra havna og ut på E 39 vil være på plass. Men i alle alternativene som nå blir utredet for veien, blir det bygd en egen vei fra havna inn på E 39. Ikke via en rundkjøring som i dag.

— Da skal det ikke være noen køer ut på E 39. Det vil nok fortsatt være tollen som vil avgjøre køen, sier Asbjørn Heierås, prosjektleder i Statens vegvesen.

Ifølge Nasjonal transportplan, skal arbeidet med veien Gartnerløkka - Breimyrkrysset starte opp i 2017 eller 2018 og være ferdig i 2019 eller 2020. Den nye utkjøringen fra havna til E 39 vil bli bygd i forbindelse med dette prosjektet.

Bro til salgs

Arbeidet med å fylle igjen dokka vil være avsluttet i løpet av oktober. Det vil gå med 80.000 kubikkmeter stein, noe som tilsvarer 8000 lastebillaster. Halvparten av steinen vil komme på lastebåter fra Lindesnes, mens resten kommer med lastebiler fra Lauvåsen.

I første omgang vil en ny vei bli bygd over dokka, slik at den 140 tonn tunge broa som ligger der i dag kan fjernes.

— Den selger vi for det vi kan få for den, sier havneingeniør Svein-Inge Larsen.

Det vil også bli laget ny havnefront, og det skal derfor spuntes på utsiden av dagens dokk.

Dokka som nå fylles igjen, ble bygd på slutten av 50-tallet, og var i bruk helt fram til 2000-tallet da Silvi Ana lå i dokka.