KRISTIANSAND: — I forbindelse med rundkjøringen i Hannevika, lages det nå nye på- og avkjøringsramper tilknyttet Vågsbygdporten, forteller Magne Stedjan i Statens vegvesen, hovedbyggeleder for den nye Vågsbygdveien.

Han snakker om de nye tunnelåpningene som nå er synlige i Hannevika. To nye tunnelramper skal koble trafikken til og fra Søgne til Vågsbygdporten via åpningene i Kartheia.

Magne Stedjan i Statens vegvesen, hovedbyggeleder for den nye Vågsbygdveien. Foto: Tormod Flem Vegge

Spart til slutt

I midten av april ble det vestgående løpet i Vågsbygdporten åpnet for trafikk. Hovedårsaken til åpningen, var at trafikken da kunne fjernes fra Hannevika og at sprengningsarbeidet på stedet kunne gjennomføres på en forsvarlig måte.

— Vi har spart arbeidet med på- og avkjøringsrampene i Hannevika til slutt. Det har vært hull i fjellet på stedet i nærmere to år, sier Stedjan.

Siste salve

Mandag fyres den aller siste sprengsalven av i forbindelse med arbeidet med Vågsbygdporten. Salven går av i Hannevika. Cirka 600 tonn sprengstoff har da gjort jobben sin gjennom en periode på over to år, og rundt 270.000 kubikkmeter fjell har blitt fjernet for å skape 3,2 kilometer med tunnelløp.

— Det føles ok at anlegget er ferdig sprengt ut. Anlegget har jo blitt ganske så flott. De nye tunnelene er topp moderne. Alt av sikkerhetsutstyr har EU-standard, påpeker byggelederen.

- Beklagelig dødsulykke

- Hvordan har arbeidet gått?

— Vi synes kvaliteten på arbeidet har vært veldig bra. Dødsulykka, som skjedde i forbindelse med tunnelarbeidet, var veldig beklagelig. Den skulle ikke skjedd, men av og til skjer det dessverre ulykker, sier Stedjan.

HÅNDTERER SØGNE-TRAFIKK: Det nye trafikkanlegget i Hannevika, med rundkjøring og på- og avkjøringsramper knyttet til Vågsbygdporten, vil blant annet håndtere hovedtrafikken til og fra Søgne. Foto: Tormod Flem Vegge

Små marginer

Det har vært mange utfordringer under arbeidet med de nye tunnelene. I Hannevik Platå ble tunnelen sprengt ut kun få meter under kjellerne til bolighusene i området. I området under rundkjøringen ved Blørstad, var det kun fire meter fjell fra tunnelen opp til overflaten.

— Vi iverksatte mye sikringsarbeid og gjennomførte mye kontrollboring for å unngå at fjellet raste ut. I verste fall kunne det jo blitt hull i veien. Det var årsaken til at rundkjøringen på Blørstad i perioder ble sperret av. Heldigvis viste det seg at kvaliteten på fjellet var adskillig bedre enn vi fryktet, forteller Stedjan.

Ferdig til nyttår

Hvis alt går etter planen, vil det østgående tunnelløpet i Vågsbygdporten stå ferdig før nyttår, samtidig med de nye på- og avkjøringsrampene i Hannevika. Da er Vågsbygdporten helt ferdig.

— Har det vært gøy å lage Vågsbygdporten?- Jeg har vært med på en del større tunnelprosjekter i kristiansandsområdet tidligere. Denne gangen har jeg også vært med på å planlegge tunnelen, samtidig som jeg har vært med å bygge den. Det å være med på byggingen, sette trafikk på anlegget og se at ting fungerer, det synes jeg er artig. Det har også vært en glede å få så mange positive tilbakemeldinger fra bilistene, sier Stedjan.