OSLO: En delegasjon fra Aust-Agder og Vest-Agder fylkeskommuner fikk mandag en halvtime på å legge fram sine ønsker til forandring i Nasjonal transportplan (Ntp) i Stortinget.

— Vi kan nok ikke få til forandringer Ntp, men det er viktig at vi aktualiserer de sakene vi prioriterer som viktigst, slik at komiteen vet hva som er viktig for oss. Blant annet fremhevet vi firefeltsvei fra Breimyrkrysset til Søgne, sier fylkesvaraordfører i Vest-Agder, Thore Westermoen (KrF).

Fylkesrepresentantene la fram landsdelens synspunkter på Nasjonal transportplan i komitéhøringen i transport- og kommunikasjonskomiteen i Stortinget mandag. Dette er regjeringens plan for hvilke samferdselsprosjekter som skal gjennomføres de kommende ti årene, og Stortinget behandler planen neste måned.

Fylkesordfører Bjørgulv S. Lund var blant følget fra Aust-Agder, mens blant andre fylkesvaraordfører Thore Westermoen fra Vest-Agder stilte.

— Vi kan håpe at komiteen løfter strekningen i sine merknader til Ntp, men det er nok lite å gjøre med Regjeringens forslag nå. Det går nok gjennom Stortinget uten endringer, sier Westermoen.

Veistorm

Da forslag til ny Nasjonal transportplan nylig ble lagt fram, skapte det sterke reaksjoner at ikke firefeltsvei på E39 fra Breimyrkrysset - Volleberg (gjennom Songdalen) var inkludert.

Westermoen sier at delegasjonen la fram den 6,5 km lange strekningen som forslag til merknad i Ntp, der strekningen planlegges og gjennomføres de nærmeste årene i perioden 2014–2017. — Vi ønsker samtidig at vi får bevilginger 2013, 2014 og 2015, istedenfor mot slutten av fireårsperioden, sier han.

Sammen med en rekke andre prosjekter, er strekningen gjennom Songdalen med i planene for en samferdselspakke for kristiansandsregionen. I dagens planer blir det imidlertid ikke firefelts vei til Søgne før i 2028. ## Uviktig, men viktig

Nå pågår en politisk kamp for å få statlige penger til veien slik at den kan bygges i kommende fireårsperiode.

— Hvor viktig var høringen for Agders innflytelse?

— Jeg er i tvil om hvor viktig det var, men det var lurt å være der. Selv om merknaden vår ikke nødvendigvis kommer med i Ntp, så kommer kampen om strekningen til å stå hvert år i statsbudsjettet. Jeg mener at vi kan jobbe for å fremskynde investeringene i statsbudsjettet, og derfor er det viktig at vi er tydelige på våre ønsker, sier han.