— Vi tar hendelsene på alvor, og er glad ingen har blitt skadet, forteller Terje Greibesland, daglig leder i Setesdal Bilruter, til Fædrelandsvennen.

Denne uken har Setesdal Bilruter hatt tre uhell med sine busser.

**LES MER: Skolebuss skled bakover og kolliderte i personbil

LER MER: Hektisk dag for bilbergerne

LES MER: Skolebuss skled av veien**

Økt fokus på sikkerhet

— Vi har den siste uken hatt et økt fokus på trafikksikkerhet internt med alle våre sjåfører, sier Greibesland.

Det er sjåførens ansvar og hele tiden vurdere om det skal legges på kjettinger.

- I etterkant er det lett å se for seg at bussen burde hatt på kjetting. Det er krevende å hele tiden skulle vurdere forholdene, spesielt i det siste med så skiftende føre, sier Greipesland, og legger til:

— Mye av det interne kurset går på bruk av kjetting

Ikke mistanke om uaktsom kjøring

Lensmannen i Vennesla og Iveland, John Thomas Homme. Foto: Frode Lindblom

Lensmann i Vennesla og Iveland, John Thomas Homme, har registrert flere av uhellene.— Det er ikke mistanke om uaktsomhet av noe slag, sier Homme til Fædrelandsvennen, og legger til:

— Vinteren kom plutselig. Snøfall, brøyting og en temperatur rundt null har ført til polerte veier og svært vanskelige kjøreforhold.

Spørsmål om kjetting

Lensmannen mener buss-sjåførene generelt er flinke til å sko bussene.

— Kjetting er et spørsmål som alltid dukker opp. Det er lett å være etterpåklok, men kjetting hadde nok vært på sin plass ved flere av uhellene, sier Homme.

Politiet vil ikke komme med en direkte henvendelse ovenfor busselskapene.

— Vi gjør ikke annet enn å oppfordre til et normalt fokus på trafikksikkerhet. Disse uhellene er forholdsvis uskyldige, men dersom det hadde vært alvorligepersonskader, og bussen ikke hatt kjetting, ville bussjåføren blitt stilt i et dårlig lys i en etterforskning, sier Homme.