Plasterprodusenten på Måneglytt i Vennesla har dannet et nytt datterselskap sammen med Fredrik Strømstad, Per Christian Osmundsen og Fredrik Nordland, som med salg av sportsmedisinsk utstyr gjennom firmaet Ntrade Norge tok et jafs av markedet til nettopp Norgesplaster.

Vil ikke konkurrere

— Det var tullete å konkurrere oss imellom. De begynte i vårt marked med god og rimelig, importert sportstape, og vi tenkte at med vår produktkompetanse og deres selgerkompetanse og forståelse av klubb-Norge, så var det riktig å slå oss sammen i et nytt selskap, sier markedssjef i Norgesplaster, Jens Røed.

Det nye selskapet heter Scansport, og skal selge sportsmedisinsk utstyr som Norgesplaster selv produserer i Vennesla, samt sportstape og andre produkter som firmaet importerer fra andre land. Norgesplaster eier 70 prosent av det nye selskapet.

— Det som er nytt for oss er at vi nå skal selge direkte til klubbene, og ikke via apotekene, sier Røed.

Selgere

Fredrik Strømstad skal jobbe 20 prosent, og Per Christian Osmundsen går inn i 100 prosent stilling,

— Dette var en spennende mulighet for oss, og det er bra å få Norgesplaster, som er kjent i hele landet, å støtte seg på. Det gir oss en lettere salgsinngang. Vi bidrar med god kjennskap til klubb-Norge, hvor vi har en del kontakter, sier Strømstad.

— Administrerende direktør i Norgesplaster Per Turnes sier at de to aktørene passet sammen som hånd i hanske.

— Dette samarbeidet vil hjelpe oss godt, og vi slipper å konkurrere, sier han.

— Vi hadde vunnet den konkurransen uansett, skyter Fredrik Strømstad inn.

— Mulig det, men det hadde kostet dere, svarer Turnes med et smil.

Norgesplasters sportstape bærer samme navn som det nye firmaet, og er i dag hovedleverandør til IK Start og Norges volleyballforbund. Nå er planen å etablere kundeforhold med alle slags sportsklubber i både Norge og Sverige, både på profesjonelt nivå og på amatørnivå.

— Ambisjonen er å ta kontroll over markedet, sier Fredrik Strømstad.

— Og gjøre det lettere for klubber å få tak i produkter, supplerer Per Turnes.

Mange konkurrenter

Jens Røed forteller at bedriften går inn i et marked som er preget av mange mindre aktører, og at det er få store å bryne seg på. Ett av dem er imidlertid Alfacare på Notodden, som Scansport nå sikter mot når det gjelder omsetning.

— Vi har et mål om å nå 15 millioner i årlig omsetning om noen år, sier Røed.

Alfacare tar imidlertid Scansports inntreden i markedet med stor ro.

— Det er et stort marked og plass til mange. Norgesplaster har vært lenge i markedet, og er en sunn og seriøs konkurrent for oss. Det er toppidrett vi er størst på, og innen sportsmedisinsk utstyr leverer vi til landslag i fotball og håndball, sier daglig leder Torkild Haugan.