KRISTIANSAND: Barna i Jordbærsvingen barnehage har god øvelse i å finne fram barnesetene når de skal på tur. De liker godt å dra på taxitur— mens de ansatte i Jordbærsvingen barnehage har en litt annen oppfattning av den saken.

— Det er tungvint, men så klart - trygghet først, sier barnehageleder Elfrid Jortveit.

Barnehageassistienten Kari Valseth Brauner og leder i Jordbærsvingen barnehage, Elfrid Jortveit, skulle gjerne tatt med barna på flere morsomme aktiviteter, men pengene strekker ikke til. Foto: Heida Gudmundsdottir

Les også:

Kommunens anbefalinger

I «reise og transportpolicyen for barnehagebarn i Kristiansand kommune» står det skrevet at barn over tre år kan kjøre bybuss med en maksfart på 60 kilometer i timen. Er farten høyere anbefaler de barnehagene å bestille taxi. Det betyr at flere av kommunens barnehager, utenfor bykjernen, ikke kjører bybuss.

— Vi har satt en grense på 60 kilometer i timen, og de ti kilometerne opp til 70 betyr mye om det skulle skje et uhell, forklarer rådgiver i Kristiansand kommune, Wenche Sandquist.

Anbefalingen deres ble utarbeidet i samarbeid med to barnehager og Trygg Trafikk i 2009. Siden den gang har flere sørlandsveier endret fartsgrense, blant dem fartsgrensen i Vågsbygdporten.

— Selv om fartsgrensene har blitt satt opp, har vi i utgangspunktet ingen planer om å endre denne policyen, sier Sandquist.

Her hjelper Sean William Tveit (t.v.), Sarah Nguyen, Natalie Denstad Albert, Tamara Diaz, Liam Music til med bæringen. De syntes det er morsomt å ha setene på hode. Foto: Heida Gudmundsdottir

Ingen bybusser med belte

I Kristiansand kommune har ingen bybusser setebelte, men Agder Kollektivtrafikk følger reglene. Ifølge norsk lov unntas bybussene fra reglene om belter.

— De fleste plassene i en slik buss er ståplasser, og vi kunne ikke tatt med like mange passasjerer om det var pålagt å sikre alle passasjerene, forklarer markeds- og utviklingssjef i Agder Kollektivtrafikk, Thomas Ruud Jensen.

— Om dette er trygt, eller ikke er opp til kommunen å vurdere. Ikke oss. Vi registrerer jo at dette er en anbefaling fra kommunen, men vi må rett og slett forholde oss til de norske lovene, sier han.

I dag betyr dette at flere barnehager må betale mange tusen kroner fra egen lomme når de skal ut på tur.

Et styr

Hver gang barnehagen på Hånes skal til byen, må de hente fram barnesetene. De skal bæres ned fra loftet, gis til barna og deretter festes i en innleid taxi.

— Det er et himla styr. Alle har prøvd å feste et enslig barnesete i bilen sin, vi har 20 stykker, sier barnehageassistent Kari Valseth Brauner og legger til:

— Men det er verdt det. Vi vil jo heller bruke tid på det enn og ikke kunne gi barna opplevelser.

Når alle barna er trygt plassert i taxiene, og de har kommet fram til bestemmelsesstedet, møter de neste dilemma: hvor skal alle setene plasseres? De kan ikke bli igjen i taxien.

Les også:

Urettferdig

Barnehager på Hånes føler seg låst, og de ansatte i Jordbærsvingen syntes det er leit at barna ikke kan dra på morsomme ting. På en liten tur bruker de over 2000 kroner på transport, derfor må de prioritere.

— Før kunne vi få med oss det som skjedde, sier Brauner som gjerne skulle tatt med barna på spontanturer. Det kunne de før. Nå må alt planlegges nøye.

— Velger vi å dra på en ting, må vi droppe noe annet, forklarer Jortveit og legger til:

— Vi kunne for eksempel ikke dra for å se kongefamilien sist uke, sånn som alle de andre barnehagene. Det var skikkelig kjedelig.