— Øvelsen gikk veldig bra. Den ble holdt fordi brannvesenet skulle se på om innsatsplanene var riktige og gi et grunnlag å vurdere etter når vi skal gå gjennom planen på nytt. Vi hadde en kort oppsummering etter øvelsen i går, så går vi over planene igjen om litt, sier brannvernleder i Statens vegvesen, Jan Øyvind Pedersen.

Torsdag formiddag avholdt Statens vegvesen en større brannøvelse i den 2321 meter lange undersjøiske Flekkerøytunnelen, som knytter Flekkerøy sammen med fastlandet.

Øvelsen simulerte en møteulykke mellom en bil og en buss med passasjerer. Den fiktive ulykken skjedde rundt 200 meter fra munningen mot Kristiansand.

- Det er nok utrykningsetatene som lærer mest av denne øvelsen. De måtte ut med brannbåten for å få over redningspersonell til Flekkerøy, sier Pedersen.

Lys i tunnelen

Elever fra ambulanselinjen på Møglestu videregående skole ble brukt som markører. På grunn av at røyken strømmet ut av tunnelen i retning Kristiansand, måtte markørene gå gjennom tunnelen mot øya. For at slukningsarbeidet skal være forsvarlig å utføre for brannmennene, snur de røyken i tunnelen ved hjelp av store vifter i taket. Det kan man ikke gjøre for folk er ute av tunnelen på andre siden.

- Det spesielle med øvelsen på torsdag, var at de som var i bussen, begynte å gå mot Flekkerøy. Nødetatene rykket ut fra Kristiansand. Det gjorde at vi måtte frakte ambulansepersonell over til Flekkerøy med båt. Der ble de som var akutt skadet behandlet på stedet. Senere ble markørene fraktet over til Møvik og kjørt til sykehuset i ambulanse, sier beredskapsleder i brannvesenet i Kristiansand, Vidar Ekse.

Krevende med ett løp

Er det personer på vei ut av tunnelen, må man altså vente med å snu røyken og dermed også utsette slukningen, forklarer Ekse. Brannvesenet sier seg godt fornøyd med øvelsen i tunnelen, som han sier er spesielt krevende med tanke på at det er ett løp. Vanligvis angriper man en tunnelbrann fra motsatt kjøreretning og inn mot brannen via en tverrgang.

— Kort oppsummert så gjorde vi gode erfaringer under øvelsen. Konklusjon er at alle nødetatene er bedre rustet til å takle en noe større brann i en tunnel nå enn tidligere. Vi oppdager alltid hull når vi har en øvelse av denne typen, men det var bare småting som kom fram på torsdag. Tetter vi det igjen, blir vi enda bedre neste gang, sier Ekse, som forklarer at brannen vanligvis ville forårsaket store skader på tunnelen, men at de på forhånd hadde dekket brannstedet til med blant annet gipsplater.

Forebyggende tiltak

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap publiserte i vinter en risikoanalyse for brann i tunneler. Ifølge direktoratet står undersjøiske tunneler for brorparten av brannene. Det skyldes at stigningene kan føre til varmgang i motor og bremser på tunge kjøretøy. I en sak Fædrelandsvennen skrev om brannsikkerheten i Flekkerøytunnelen tidligere i høst, uttalte samferdselssjef i Vest-Agder fylkeskommmune, Vidar Ose at det viktigste for å unngå en brann, er preventive tiltakt.

- Det viktigste er å forebygge ulykker, og en oppgradering av tunnelen er allerede i gang. Samtidig er det viktige at nødetatene, som vi mener er meget profesjonelle, er klar for denne typen hendelser, sier Ose.