— Vi har en absolutt nulltoleranse mot trusler. Alt skal rapporteres og alt blir anmeldt, sier Elisabeth Blørstad, direktør for Nav i Vest-Agder.

Antall registrerte trusler mot Nav-ansatte har økt fra 16 i 2012 til 34 i fjor. Blørstad tror det meste av økningen skyldes at ansatte har blitt flinkere til å rapportere, og at Nav har blitt mer opptatt av sikkerheten.

Likevel er det noen trekk som bekymrer.

— Det som er særlig skummelt, er det som skjer på sosiale medier. Der blir det satt fram trusler direkte mot ansatte i Nav. Det er ikke mange tilfeller, men vi aksepterer det ikke, sier Blørstad.

De har også registrert tilfeller der ansatte i Nav har blitt oppringt privat og truet av brukere.

Ble truet

Enhetsleder for Nav i Søgne, Anette Berg, er en av de som vet hvordan det er å bli truet på jobb. Sist det skjedde satt hun i skranken og hadde gitt en bruker en beskjed han likte dårlig.

— Han var på vei over disken mot meg, men heldigvis var det en annen ansatt som fikk roet situasjonen.

Kontoret har et nært samarbeid med politiet som kommer raskt, og ansatte har gått på kurs for å takle trusler.

— Vi har opplevd at noen har skaffet seg adressene til de ansatte og truer med å oppsøke dem privat. Andre brukere har holdt igjen ansatte når de har prøvd å gå ut av kontoret, sier Berg.

Hun sier det dreier seg om noen få brukere. Noen av de er gjengangere ved flere Nav-kontorer. Når de ikke får hjelp et sted, drar de til et annet.

Blir kurset

I Vest-Agder var sikkerhet en del av satsingen i fjor. Det ble ekstra aktuelt etter at en kvinnelig ansatt på et Nav-kontor i Oslo ble drept i fjor sommer.

Noen kontorer er bygd om slik at ansatte kan komme seg ut en annen dør hvis brukeren prøver å holde de igjen. Noen steder er også inventar boltet fast.

I tillegg til at de har jobbet med den fysiske utformingen av kontorene, har også ansatte blitt opplært i hvordan de håndterer vanskelige samtaler med brukerne.

— Men det vil alltid være situasjoner som våre ansatte ikke kan hindre, sier Blørstad.

Selv om noen kontorer blir bygd om, er det ikke aktuelt med tiltak som pleksiglass framfor skranken.

— Selv om vi hadde gjennomført slike tiltak, hadde de ansatte likevel vært overlatt til seg selv i det de gikk ut døra på jobb. Jeg har mer tro på å jobbe innenfor et åpent Nav.

Belastning

Det er både kvinner og menn som har blitt anmeldt for trusler. De kan være ruset og trusselen kommer ofte fordi de ikke får penger de mener de har krav på.

— Det er vanskelig å skulle si noe om hvor stort dette problemet er, men det er veldig alvorlig for den som opplever det. Derfor er vi opptatt av at den ansatte skal få nødvendig hjelp med en gang, sier Elsiabeth Blørstad.

Hun kjenner ikke til at noen medarbeidere har sluttet på grunn av trusler, men det er ansatte som er eller har vært sykmeldt.

Anette Berg har ikke vurdert å slutte.

— Det er bare noen svært få som opptrer truende, og resten av jobben er så givende at jeg absolutt vil fortsette.

Vektere sikrer kontoret

Nav tar i bruk både vaktselskap og besøksforbud for å få trygge kontorer.

— Noen ganger kommer det folk som er veldig stresset og som begynner å krangle med de ansatte. Da prøver vi å roe dem ned og snakke til dem. Nylig hadde vi en bruker som til slutt bad om unnskyldning da vi fikk snakket med ham, sier Ayman Hassan fra Securitas

Han er en av flere som reiser rundt mellom de forskjellige Nav-kontorene i distriktet.

— Vi er jo et forebyggende tiltak og er opptatt av at folk skal ha respekt for et Nav-kontor. Men det hender jo at vi må gripe inn, sier Jan Olaf Sørensen, sikkerhetsrådgiver i Securitas.

Noen brukere får også besøksforbud. Ved Nav i Søgne må to eller tre ansatte møte brukerne på et avtalt sted utenfor kontoret.

— Det fungerer veldig bra. Vi opplever at besøksforbudene blir respektert, sier Anette Berg.