Ingvardt Andersen i venneforeningen fikk æren av å kaste fortøyningen. Foto: Magnus Nødland Skogedal
Svein Eikeland fester slepekjettingen. Foto: Magnus Nødland Skogedal
Slepebåten Tug Frier skal slepe Hestmanden første etappe til Kragerø. Foto: Magnus Nødland Skogedal
Kathrine Høvding gleder seg stort til å være på sjøen med Hestmanden igjen. Foto: Magnus Nødland Skogedal
Trygve Langfeldt har med seg trekkspill for anledningen. Foto: Magnus Nødland Skogedal

— Nå har vi Odderøya bak oss og begir oss ut på Byfjorden. Det er en stor begivenhet for oss alle, sier Bård Rasmussen på telefon fra skipet.

Kvart over tre ble båten slept baklengs bort fra Bredalsholmen av to båter, før den ble snudd til riktig retning lenger ute.

Mandag morgen var alle mann i sving for å gjøre skipet klar til sin lengste seilas på mange år.

Fremme i baugen lå Svein Eikeland nesten over rekka for å koble fast slepekjettingen.

— Sånn! Det blir helt perfekt, roper han til mannskapet om bord på slepebåten Tug Frier fra Kragerø sjøtjeneste.

Barndomsminner

For Kathrine Høvding er dagen ekstra stor. Hennes onkel Einar Høvding kjøpte Hestmanden i 1955, og hennes far Finn Høvding brukte skipet til bergingsoppdrag etter krigen.

— Jeg har gode minner fra min barndom på dette skipet. Det var grusomt da de planla å hugge det opp, da hadde jeg det alltid med i aftenbønnen min. Velsign far og mor, og ikke hugg opp Vegafjord, smiler hun.

Hestmanden byttet navn til Vegafjord da hennes onkel kjøpte det, og fikk det gamle navnet tilbake da Norsk Veteranskipsklubb kjøpte skipet i 1979. Siden den gang har det blitt utført en omfattende restaurering av skipet.

— En gang hadde jeg med min mor på skipet, for at vi skulle fortelle hvordan interiøret så ut. Jeg kjenner meg igjen nå, og det føles godt. Jeg har besøkt skipet minst en gang hvert år siden restaureringen begynte, og det har vært store fremganger for hver gang, sier Høvding.

Klar for avgang

På dekk blir det båret inn et nytt kjøleskap, og alt blir etter hvert klart for avgang.

— Nå venter vi på sjøfartsdirektoratet og Det Norske Veritas. De skal godkjenne at båten er sjøklar, og det satser vi på at den er. Jeg har aldri vært med på en så lang sleping før, og kravene er også større når vi skal ut på havet, sier Bård Rasmussen i stiftelsen Hestmanden.

Planen er å seile til Kragerø på rundt 10 timer, bytte tauebåt og være i Oslo onsdag morgen.

— Jeg gleder meg til seilasen opp kysten, og å få presentert båten til et stort publikum i Oslo. Noen tror jo at Hestmanden bare er et vrak, så vi vil jo vise hvor godt i stand den er, sier Rasmussen.

Dyr slepetur

Å slepe en så stor båt er ikke en billig affære, men stiftelsen trenger heldigvis ikke å betale alt selv.

— Vi har ikke fått regningen på det ennå, men det er snakk om mellom 100.000- 150.000 kroner. Arrangementskomiteen i Oslo har sagt seg villig til å betale 60.000 av disse, og MS «Skilsø» skal bare ha dekket egne utgifter, sier Rasmussen.

Trygve Langfeldt er maskinsjef under seilasen, og gleder seg til å komme av gårde.

— Vi er spente på hvilken mottakelse vi får i Oslo. Jeg sa til kapteinen at han måtte blåse i fløyta fra Drøbak og innover, slik at folk hører at vi kommer, sier Langfeldt.

Hestmanden skal ligge i Oslo under grunnlovskonvoiens stevne til den 20. juli, og etterpå skal den slepes innom trebåtfestivalen i Risør og en tur til Kragerø, før retur til Bredalsholmen i Kristiansand.