18 lommebøker, seks mobiler og en barnevogn. Nå er det høysesong for hittegods i Dyreparken.
— Jeg har sluttet å bli overrasket over hva folk glemmer igjen, sier June Furunes Gkikas, som er ansvarlig for hittegods i Dyreparken.
Hun åpner dørene til containeren for hittegods, der utallige badeleker, kosedyr, klær og sko ender opp etter en dag i Kristiansand Dyrepark. Det aller meste blir aldri hentet.— Toppen ti prosent blir etterlyst, sier Gkikas.
I containeren lagres alle gjenglemte saker i to uker før det meste sendes videre til barnehjem i Brasil. Sparer Dyreparken for lenge på hittegodset, fylles lageret altfor fort opp.
— Aller flinkest er faktisk folk til å etterlyse kosedyr og kosefiller til barna, resten blir gjerne liggende, sier Gkikas, og viser fram en kasse full av solbriller.
— Dette kan du være sikker på at aldri blir hentet.
Gir bort barnevogner
Nesten hver kveld havner en ny søppelsekk full av hittegods på kontoret til Gkikas. Det mest verdifulle havner i safen. På under to uker har 18 lommebøker og seks mobiltelefoner blitt låst inne, uten eiere som savner dem. Neste stopp er politiets hittegodssentral.— Det vitner vel mest om at vi har altfor mye, sier Gkikas.
Hun forteller om blindestokken som aldri ble hentet, skoene ingen går hjem i, og de fire- fem barnevognene som i fjor ble gitt bort mot slutten av sommeren.
— Det er godt å vite at det kommer til nytte i andre deler av verden. Jeg hadde fått dårlig samvittighet dersom vi bare hadde kastet det, sier hun.
Mobilladere dominerer
Også på Hotel Norge Kristiansand og Scandic Kristiansand Bystranda fylles hyllene opp av gjenglemte saker. Hanne-Merete Berg, husøkonom på Hotel Norge, anslår at kun ti prosent blir hentet.— Kun de færreste spør, og hver tredje måned hiver vi en søppelsekk. Det virker som at folk har lite kontroll over tingene sine, for de fleste spør om ting som ikke ligger igjen hos oss, sier Berg.
Daglig finner stuepiker på begge hotellene gjenglemte mobilladere på rommene. Når sommerturistene inntar Kristiansand, ligger både barnedyner og kosebamser igjen.
— Det går en del arbeid med å registrere alt som er gjenglemt, sier hun.Under et bord på kontoret har en stor, gjenglemt luftmadrass blitt stuet bort, og skapet er fylt med hittegods. Verdisaker som penger og pass sendes videre til politiet.
På Scandic har fire søppelsekker blitt fylt opp de siste seks månedene. Hotelldirektør Håvard Sollum viser fram puter, toalettmapper og klær. Sistnevnte blir gitt videre til blant annet brukthandelen Shalam i Kristiansand.
— De vil også få flere poser med tomflasker fra rommene. Det er pant for flere tusen, sier hotelldirektør Håvard Sollum.
Dekkes ikke av reiseforsikring
Emma Elisabeth Vennesland i Europeiske reiseforsikring sier at man må kunne sannsynliggjøre for tyveri dersom reiseforsikringen skal dekke de gjenglemte eiendelene. Da må hotellet og politiet varsles.— Vi har et høyt fokus på å avdekke nettopp dette. Svindelforsøk fører til avslag på skadesak, oppsigelse av kundeforhold og i verste fall politianmeldelse, sier hun.