AGDER/TØNSBERG: - Det er grunn til å tro at det foregår juks og svindel på en rekke områder som Statens vegvesen er ansvarlig for, der det er liten sjanse for å bli oppdaget, sier avdelingsdirektør Jon Molnes.

Han leder Statens vegvesen sin nyeste satsing — en egen krimenhet, seksjon for trafikant- og kjøretøykriminalitet i Vegdirektoratet. Seksjonen har hovedkontor i Tønsberg.

14 ansatte

Satsingen er nå i oppstartsfasen, og vil etter hvert få 14 fulltidsansatte som vil være fordelt rundt om i Statens vegvesens regioner.

— Formålet er å forebygge og avdekke samfunnsskadelig og kriminell virksomhet innenfor trafikant- og kjøretøyområdet. Det vil blant annet ansettes mennesker med analysekompetanse og juristkompetanse, fortsetter Molnes.

Det er også et mål at enheten skal se hvordan ulike tiltak, arbeidsprosesser og regelverket kan forbedres, slik at det vil bli vanskeligere for de kriminelle å bedrive ulovligheter.

Saker som enheten vil kunne få befatning med er eksempelvis ulovlig ombygging av biler, trimming av biler, manipulering av kilometertellere, falske kjøretøykontroller, ulovlige trafikkskoler, ulovlige verksteder, organisert juksing på teoriprøver og ulike former for svart arbeid innenfor transport.

Koordinator for Agder

Else Liaaen er ansatt for å koordinere krimenheten i Statens vegvesen, Region sør. Hun har kontor i Arendal.

— Det er mange ulike måter å bedrive ulovligheter på. Vi har i første omgang blant annet tenkt å fokusere på ting som transportkriminalitet, ulovlige verksteder og juks i forbindelse med førerprøver, forteller hun.

— Vi forsøker nå å bygge opp et tipsregister, basert på tips fra publikum og informasjon fra andre regioner i Statens vegvesen. Hvis det foregår en type kriminalitet i en region, er det stor sjanse for at det foregår noe tilsvarende i andre regioner, poengterer Liaaen.