— Vi tror ipad'en vil øke læreutbyttet på en markert måte. Nettbrettet har et stort utvalg av applikasjoner vi vil dra nytte av i alle fag, sier rektor Bente Naglestad.

38 elever går på Bjelland skole, det er altså ingen stor skole. Men nettbrett-investeringen er likevel betydelig for en liten kommune som Marnardal, også fordi barnehagen som

Simen Haraldstad var den første som fikk ipad'en av rektor Bente Naglestad. Det var populært! Foto: Jarle R. Martinsen

ligger vegg i vegg med skolen har fått seks ipader de også. 120.000 kroner er penger som merkes i kommune-budsjettet.

— Ipad har mange fordeler. Vi vil skreddersy nettbrettene etter vårt behov. Blant annet finnes det applikasjoner (program man laster ned, red anm.) som leser opp korrekt engelsk muntlig, slik at eleven kan høre uttalen. Det er matte-applikasjoner som lager regnestykker og mye annet, forteller Naglestad.

Produsere film

Man kan også bruke ulike verktøy til å produsere både filmer og e-bøker i spansk, fransk, tysk og engelsk. Og det finnes applikasjoner som tar bilde av en tekst og så leser høyt det som står.

Marit Rasmussen fra it-firmaet Rikt har hatt opplæring av alle elever og lærere i bruken av ipad og alle dens programmer. Her filmer hun klassen og viser det på direkten på lerretet. Foto: Jarle R. Martinsen

Elevene kan sitte ved pulten og sende trådløst til en projektor for å vise det de har på sin skjerm. På samme måte trenger ikke lenger læreren stå ved tavla for å vise noe, hun kan stå hvor som helst og undervise.

Jeg tror vi veldig raskt vil se at de lærer av dette

— Mange av elevene er vant til å bruke denne teknologien, og jeg tror vi veldig raskt vil se at de lærer av dette, sier rektoren.

Bøkene forsvinner ikke - ennå

Naglestad sier at bøkene med dette ikke forsvinner fra skolen.

— Men på sikt kan det skje at ipad'en kan erstatte enkelte bøker. Foreløpig er de elektroniske bøkene som finnes alt for dyre. Men når prisene blir mer akseptable og tilbudet øker, vil vi vurdere om elevene skal lese bøkene på nettbrettet, sier hun.

Frykter ikke misbruk

Hun frykter ikke misbruk av ipadene i den forstand at det blir lastet ned ting som ikke har noe med skolearbeid å gjøre.

Andreas Haaland og resten av elevene på sklen har fått ipad til bruk i skolearbeidet. Han mener det er lett å bruke nettbrettet. Og ikke minst morsomt! Foto: Jarle R. Martinsen

— Det krever en egen apple-id og bruk av kredittkort som elevene ikke har. Vi har også et samarbeid med foreldrene som sikrer fornuftig bruk av nettbrettene, sier Naglestad.Kommunen har også kjøpt seks nettbrett til barnehagen som ligger like ved. Hensikten er å gi barna her en innføring i bruken av ipaden og forberede dem på bruken når de kommer til skolen.

Spennende

Fædrelandsvennen er til stedet når 4. til 7. klasse får utlevert ipadene. Spenningen er sitrende blant elevene. En og en går de fram og får den utlevert av rektoren. En rask håndopprekning forteller at rundt halvparten av flokken har nettbrett fra før.

— Det er veldig spennende med ipad. Jeg tror det blir lettere å forstå fagene, sier en av dem, Andreas Haaland.

Det er veldig spennende med ipad. Jeg tror det blir lettere å forstå fagene

Sander Christensen håper bøkene kan bli tilgjengelig av ipad, mens Tor Martin Greibsland synes det er superlett å bruke den.

Foreløpig er det kun Bjelland skole som har fått ipad i Marnardal. Men er prosjektet vellykket, vil kommunen også vurdere om elevene på skolene i Øyslebø og Laudal skal få ipad.

Flere skoler gjør det samme

En rekke kommuner og fylkeskommuner landet over bruker konsulentfirmaet Rikt i Lillestrøm når elevene skal få ipad.

— Det er fortsatt spesielt at en hel skole som i Marnardal får ipad, men det blir mer og mer vanlig. Senest i forrige uke var vi med på å dele ut til en hel ungdomsskole med godt over 200 elever, forteller daglig leder i Rikt Erling Grønlund.

Han sier at det skolene etterspør er fremfor alt ipad. - Dette nettbrettet har en rik programvare og man får en umiddelbar opplevelse av læring, sier han.

Nå er all kunnskap et tastetrykk unna

Grønlund sier at skoleverket fortsatt konsentrerer seg om å overbringe kunnskaper til elevene som det viktigste. - Men nå er all kunnskap et tastetrykk unna. I stedet bør skolen lære elevene å nyttegjøre seg kunnskapen gjennom refleksjon. Der er digitalt verktøy svært nyttig, sier han.