Her er kimen til frustrasjonen for både beboere og butikkdrivere på Slettheia. Ingeniørvesenet graver opp veien i Kartheia for å skifte vann- og avløpsrør. Først i starten april regner de med at asfalten kan legges. Foto: Tore André Baardsen
Veien over Kartheia er stengt mens ingeniørvesenet graver opp for å skifte vann- og avløpsrør. Foto: Tore André Baardsen
Spar Slettheia har merket en nedgang på rundt 30 prosent i omsetningen. Foto: Tore André Baardsen

— Det er veldig frustrerende at det går så seint, når vi prøver å skape arbeidsplasser i nærmiljøet. Dette er kommunen, det er skattepengene våre, de burde kunne jobbe litt fortere enn dette, mener butikksjef Sigrid Mangseth Solheim ved Spar Slettheia.

Kommunen holder på å skifte vann- og avløpsrør i Kartheia, samt sikre en fjellskrent mot ras. Jobben startet 1. september og vil etter planen vare til påske, altså i sju måneder.

I denne perioden er avkjøringen fra E 39 til Slettheia stengt, og bilene må kjøre via Blørstad/Trekanten og opp Slettheiveien.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

- Mulig å få fortgang?

Ifølge Solheim har den stengte veien over Kartheia blitt den store «snakkisen» blant kundene på Slettheia, og da i meget krasse vendinger.

Folk må kjøre omveier til og fra jobb, og nærbutikken får svi siden kundene stopper andre steder, så som på Trekanten.

Spar Slettheia har merket en nedgang på rundt 30 prosent i omsetningen. Foto: Tore André Baardsen

— Det kan gå uker uten at vi ser særlig fremgang. Når vi samtidig taper millioner i omsetning, blir man oppgitt, sier Spar-innehaveren, som har måttet kutte betydelig i driften. Nedgangen skal være på rundt 30 prosent for forretningen med en normal årsomsetning på 25 millioner kroner.

Også skolen reagerer. Mange av deres 280 elever ferdes langs eller krysser Slettheiveien på skoleveien. Økt trafikk er slett ikke ønskelig.

— Saken har vært oppe i skolestyret, og vi har sendt forespørsel til ingeniørvesenet om det er mulig å få fortgang på den jobbingen, bekrefter rektor Stig Navjord ved Slettheia skole.

Det eneste lyspunktet de ser, er at stengingen kan medføre endrede kjørevaner - altså at færre velger veien over Slettheia til og fra E 39 i fremtiden.

- Nødvendigvis ulemper

Byingeniøren er meget klar over ulempene.

— Det er aldri greit å stenge veier, uansett hvor. Men det er sånn med infrastruktur, at når du skal gjøre oppgraderinger betyr det nødvendigvis ulemper for innbyggerne. Dessuten prøver vi å gjøre ting uten at det koster for mye. Å kjøre doble eller triple skift har en kostnad, som må vurderes opp mot ulempene, sier Terje Lilletvedt til Fædrelandsvennen.

Her er kimen til frustrasjonen for både beboere og butikkdrivere på Slettheia. Ingeniørvesenet graver opp veien i Kartheia for å skifte vann- og avløpsrør. Først i starten april regner de med at asfalten kan legges. Foto: Tore André Baardsen

På Kartheia har ingeniørvesenet vurdert at høyere tempo ikke er verdt prisen, fordi omkjøringsveien etter deres syn er fullt brukbar. — Kunne dere ikke klart å ha ett felt åpent?

— Vi kunne kanskje fått det til, men det ville medført ulemper for vårt arbeid, og betydelig økte kostnader, svarer Lilletvedt.

To år siden sist

For bare to år siden var samme strekning stengt, for å grave ned fjernvarmerør.

— Vi vurderte den gang å være med, problemet at det er veldig komplisert å grave fjernvarme og infrastruktur samtidig, fordi dybdene er så ulike. Kostnadsmessig er det gunstig å grave for oss selv, men siden det medfører ulemper prøver vi så langt det lar seg gjøre å ta slike jobber samtidig, sier byingeniøren.

De anser dessuten stengingen for å ha en misjon: Den fjerner uvanen med å kjøre over Slettheia, som oppsto da Vågsbygdporten ble bygd.

Da den nye veien ble åpnet, sank døgntrafikken over Kartheia fra 6800 til 3000 biler, ifølge ingeniørvesenets tellinger.