KRISTIANSAND: — Vi synes det er fantastisk at vår søknad ble tilgodesett med én million kroner. Vi blir belønnet for å ville utrede viktige forhold rundt trafikknutepunkter, og skal nå se på hvordan jernbanestasjoner kan utvikles på Sørlandet, forteller Gunnar Nøding entusiastisk.

Har fått en million

Nøding er regiondirektør i Rom Eiendom, region sør/vest, et eiendomsselskap som utvikler NSB sine eiendommer på Sørlandet. Regiondirektøren har nettopp mottatt en million kroner fra Transnova, et statlig organ som bevilger penger til prosjekter som kan bidra til å redusere klimagassutslippene fra transportsektoren i Norge.

— En jernbanestasjon er et viktig knutepunkt. Det ligger ved et tettsted eller i sentrum av byene, og harofte enbusstasjonen som nabo. Gjennom vårt prosjekt skal vi finne ut hvordankommunene kan dra nytte av trafikknutepunkter; hvordan man blant annet kan bygge ut kommunen og konsentrere kommunale tjenester rundt knutepunktet, for å danne et best mulig grunnlag for effektiv kollektivtrafikk og reduksjon av klimautslippene, forteller han.

— Hvordan utvikler man et knutepunkt?

— En kommune har kanskje et stoppested for tog, men ingen bevisst tettstedsstruktur ved og rundt stasjonen. Vi vil se på hvordan det kan fortettes i og rundt dette stoppestedet. Marnardal kommune har nylig satt i gang et arbeid hvor nettopp et slikt perspektiv på arealplanleggingen er mer i fokus, slik at befolkningen i større grad kan benytte toget som transportmiddel, sier Nøding.

Miljøaspekter som reduksjon av klimagasser og bevaring av grønt- og jordbruksarealer,er også viktige faktorer ved miljøvennlig arealplanlegging.

- Sparer penger og miljøet

Regiondirektøren sier at det å konsentrere kommunale tjenester rundt et trafikknutepunkt, vil kunne redusere kommunale kostnader i form av mindre infrastruktur (vei og kloakk o.l.),

— Samtidig vil for eksempel ulike helsetjenester og andre servicetilbud være lettere tilgjengelig for innbyggerne, sier Nøding.

Prosjektgruppen skal se på trafikkmønsteret rundt jernbanestasjonene på de aktuelle tettstedene, hvordan boligfortetting virker og hvor arbeidsplasser er lokalisert.

— Alle disse elementene må spille på lag, for å skape et best mulig grunnlag for effektiv kollektivtrafikk, påpeker regiondirektøren.

Går over to år

Prosjektmidlene skal brukes over to år, og vil resultere ien utredning med forslag til konkrete tiltak.

— Vi håper at konklusjonene vi trekker, kan danne grunnlag forhandling ikke bare i Agder, men for knutepunktsutvikling mange flere steder i landet. Det blir en oppskrift på hvordan trafikknutepunkter kan få en mest mulig samfunnsnyttig og miljøvennlig effekt, oppsummerer Nøding, som opplyser at man gjennom prosjektet også vil se på hvordan sentrum av Kristiansand kan styrkes som knutepunkt, og hvordan en slik styrking kan få effekt for omkringliggende kommuner.