— Den sterke posisjonen som kirke og menighetsliv har i kristiansandsregionen har sitt utspring i vekkelsene og i Hans Nielsen Hauges virke på Sørlandet. Mye av den sterke kristendommen som preget landsdelen, mange av skipsrederne og suksessen i næringslivet, har kommet fra dette miljøet. Jeg tror alle er enige om at Hans Nielsen Hauges vekkelseskristendom og tenkning om business har levd og vokst på Sørlandet etter ham, sier varaordfører Jørgen Kristiansen (KrF).

I likhet med professor Bjørg Seland på UiA, ser Kristiansen en klar sammenheng mellom haugianernes virke i Kristiansand for 200 år siden og den store oppslutningen om KrF i nyere tid. Dette skrev vi om i lørdagens utgave av God Helg. Haugianerne startet Kristiansand Misjonsforening i 1839 og bygde det første bedehuset i Dronningensgate. Disse organisasjonene har siden vært kraftsentrum i kristenlivet i byen.

— Jeg tror ikke at KrF kunne blitt startet i 1933 uten at menn som Hans Nielsen Hauge og vår lokale Ole P. Moe hadde gått i forveien og banet veien, sier Kristiansen.

Nytenkende

Han mener Hauge klarte å bygge bro over to tilsynelatende motsetninger i bibelen i synet på penger, gjennom sin filosofi om «å overvinne sin Ulyst og Dovenhed og simpelthen ta på seg å drive de mest lønnsomme Erverv». På den måten la Hauge grunnlaget for at kristenliv og næringsdrift kunne gå hånd i hånd.

— Historikeren Francis Sejersted har slått fast at «Det er et uomtvistelig faktum at det var en nær sammenheng mellom den norske vekkelseskristendom, spesielt dens haugianske variant, og en kapitalistisk praksis». Noe av svaret på hvorfor sørlendingen historisk har vært så god til å starte nye bedrifter, finne opp nye produkter og være best på gründer- og entreprenørskap, må ligge i den påvirkningen vekkelsesforkynnere som Hans Nielsen Hauge har hatt på landsdelen, sier Kristiansen.

Han viser til at denne sammenhengen også ser ut til å gjelde i andre nordiske land som historisk har hatt sterke vekkelsesbølger og pietisme.

Oppfordret UiA

— Jeg har muntlig flere ganger utfordret UiA, uten helt å ha fått snøret i bånn, til å forske på fire regioner i Sverige, Danmark, Finland og Norge. Jeg vil mene at det må være interessant for dem eller Agderforskning å prøve å se på hva som ligger i dette i de fire landene og undersøke om det er sammenheng, sier Kristiansen. Han har allerede diskutert saken med rådmannen i Växjø kommune i Småland i Sverige, der Astrid Lindgren kommer fra.

— Han bekrefter noe av det samme fenomenet som på Sørlandet. Også de har historisk sett hatt masse vekkelseskristendom og ligger høyest i Sverige på nyskaping, sier Kristiansen.

- En eventyrlig historie

— Den haugianske slektshistorien min har ikke betydd noe for meg trosmessig. Det handler mer om nysgjerrighet og en spennende og litt eventyrlig familiehistorie. Jeg blir fascinert av hvordan en sånn lydighet kan skje, sier kunstner Ingrid Juell Moe, etterkommer av haugianere på både mors- og farssiden.

Som barn hørte hun med store øyne på fortellingen om Lucine som ble tvangsgiftet i Kristiansand og at hennes forlovede, Ole P. Moe, ble sendt til Trondheim.

— Så endte historien med at de likevel fikk hverandre, og han flyttet ned til Lucine og et forretningsimperium i Kristiansand, sier Ingrid J. Moe.

— Av slektshistorien har jeg fått økt forståelse av småkårsfolks muligheter til finne måter å tjene penger og samarbeide på, og at kvinner hadde muligheter til være synlige på en annen måte, sier Moe.