Vidar Kleppe, her i kontrollutvalget ved en tidligere anledning, er kritisk til Vafs fremgangsmåte i saken. Foto: Reidar Kollstad
Marianne Lunden og advokat Marius Larsen håpet allerede i 2012 at Lunden skulle få delta i offentlige kjøreoppdrag. Bildet er fra da Fædrelandsvennen først skrev om saken den gang. Foto: Torstein Øen

— Jeg vil jobbe, men jeg får ikke muligheten. Det er så feil. Fylket kan vel ikke gi meg et løyve hvor jeg ikke får kjørt? Det blir som å starte butikk uten å kunne åpne døra, sier en fortvilet Marianne Lunden til Fædrelandsvennen.

Drosjeløyve

Tidligere var Lunden 100 prosent uføretrygdet, og drosjekjøring var hennes inngang tilbake til arbeidslivet.

Etter at hun fikk eierskap over to drosjebusser, søkte hun i 2012 til Fylkeskommunen om det ledige drosjeløyvet på Hægeland i Vennesla, som fylket gladelig tildelte henne.

Fylkeskommunen anså det som positivt at løyvet nå ble besatt, slik at en drosje kunne håndtere skole-, spesial— og TT-kjøring på stedet.

Innbyggerne nord i Vennesla skulle endelig få et bedre og billigere drosjetilbud, og beboerne skulle slippe å bestille dyrere drosjeturer fra andre steder.

Men skole-, spesial- og TT-kjøring fikk hun likevel ikke tilgang på - noe som utgjør en viktig del av inntektsgrunnlaget for drosjeløyver i utkantstrøk. Bakgrunnen var at Agder taxi og drosjesentralen i Vennesla allerede hadde avtale med Fylkeskommunen om disse jobbene etter anbud.

For Marianne Lunden betyr de tapte inntektene at hun nå er tilbake i halv uføretrygd - og hun tror ikke hun klarer å fortsette lenger enn til høsten.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Reagerer

Leder av kontrollutvalget i fylket, Vidar Kleppe (Dem), sier at ingen formelle feil er gjort. Likevel reagerer han sterkt.

— Jeg mener samferdselssjef Vidar Ose har et moralsk ansvar om å følge saken opp, og finne en løsning med drosjesentralen i Vennesla. Han kan ikke sitte vel vitende om denne situasjonen, hvor hun forskjellsbehandles, uten å gjøre noe. Det går utover hennes inntekt og overlevelse, sier Kleppe.

Vidar Kleppe, her i kontrollutvalget ved en tidligere anledning, er kritisk til Vafs fremgangsmåte i saken. Foto: Reidar Kollstad

— Han har også et ansvar for at drosjeløyvet på Hægeland fungerer, for beboerne der oppe sin skyld.

Det var Larsen Advokatfirma som klaget saken inn for kontrollutvalget i fylket på vegne av Lunden.

— Det Marianne Lunden har blitt utsatt for er både forskjellsbehandling og diskriminering av drosjeløyve og bostedsløyve. Vaf har ikke grunnlag for å behandle Hægeland-løyvet annerledes enn de øvrige løyver i distriktet, heter det i klagen.

Ikke tvinge

Vidar Ose avviser imidlertid videre ansvar for Marianne Lunden.

— Når det gjelder offentlig transport så må man skille mellom Fylkeskommunen som løyvemyndighet og som kjøper av spesialkjøring, skole- og TT-transport. Dette er på offentlige anbud, og vi har avtale med Agder Taxi, som igjen har avtale med drosjesentralen i Vennesla.

— Men har ikke fylket et større ansvar her for at dette skal fungere, ettersom dere også utsteder løyvene?

— Det er ingen grunn til å tvinge folk i samarbeid, det er forsøkt før uten hell. Uansett går vi ikke inn i transportavtaler i ettertid, det sier seg selv. Vi har ikke noe problem med de avtalene, så for oss er det ingen tvist å løse her.

Mener Lunden kan skylde på seg selv

Daglig leder av Vennesla drosjesentral, Endre Vennesland, sier at Marianne Lunden må forholde seg til anbudsreglene.

- Hun er en konkurrent for oss, og når fylket skal ha kjøring så må man levere inn anbud på det. Slik er loven og reglene, og det må hun også forholde seg til, sier Endre Vennesland.

— Er det noen åpning for at hun kan inkluderes i eksisterende avtaleverk, slik det gjøres med løyver tilknyttet drosjesentralen?

— Det er jeg helt imot. Hun må levere eget anbud til fylket.

— Dere har en egen avtale med drosjen på Øvrebø?

— Ja, den har vi hatt i mange år. Vi har ikke vurdert det for henne, sier Vennesland, og fortsetter:

— Først må hun påse at det hun driver med er lovlig. For å ha drosjeløyve så må det være hovedgeskjeften, og ikke uføretrygd.