— Interimstyret for det nye velselskapet vil bli presentert mandag opplyste samferdselsminister Ketil-Solvik Olsen (Frp) i sin landsmøtetale lørdag.

Like etter talen ble det også klart at fylkespolitikerne i Aust- og Vest-Agder ikke vil drive hver sin lokaliseringskamp for å få selskapets administrasjon til landsdelen:

— Dersom vi skal klare å få selskapet til Sørlandet, tror vi det eneste realistiske er å få det til kristiansandsregionen, sier Aust-Agders fylkesleder Anders Kylland til Fædrelandsvennen.

- Vi må få slutt på den evige rivaliseringen mellom Kristiansand og Arendal, mener fylkesleder i Aust-Agder Frp og varaordfører i Arendal, Anders Kylland (til v.) Vest-Agders fylkesleder Arild Birkenes er ikke uenig. Foto: Tone Sandberg

Han er også varaordfører i Arendal, men gjør felles sak med fylkesleder Arild Birkenes i Vest-Agder:— Det er en tilsynelatende evig konflikt mellom Arendal og Kristiansand, men vi kan jo ikke holde på med det, sier Kylland.

- Veldig god sak

— I kristiansandsregionen er det størst sjanse for å få rekruttert arbeidskraft, og den ligger midt på aksen i det som er det lengste strekket veiselskapet skal bygge. Jeg tror vi har en veldig god sak, fortsetter han.

Stortingsrepresentantene Ingebjørg Godskesen og Åse Michaelsen, som begge sitter i Stortingets transportkomité, vil også kjempe for området rundt Kristiansand.

— Dette er noe jeg jobber sterkt for, sier Michaelsen.

— I samferdselssaker har vi god tradisjon for å stå sammen, sier Godskesen.

— Vi håper vi med dette kan bidra til å sette fart i næringslivet i landsdelen, sier Arild Birkenes.

Ikke i Oslo

Hvor mange ansatte veiselskapet får er foreløpig uklart. «Noen hundre» er foreløpig det eneste tallet Fædrelandsvennen får ut, og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil ikke ut med hvem som får dem:

— For meg er det viktig å få et veiselskap som funker og som har den kompetansen vi trenger. Det eneste jeg kan si er at det ikke skal ligge i Oslo, men om det bør ligge i en storby som Bergen eller et lite sted som Finnsnes er ennå ikke avgjort, sier han til Fædrelandsvennen.

— Jeg har fått massevis av henvendelser fra fylker og kommuner som poengterer viktigheten av å få disse nye arbeidsplassene, sier han.

Sammen med det nye interimstyret skal han nå snekre rammene for det nye selskapet, men den endelige beslutning om lokalisering skal han ta selv:

— Interimstyret skal komme med synspunkter, men den endelige beslutningen blir tatt politisk, sier han.

Ingen politikere

Ingen politikere får plass i interimstyret som skal arbeide fram mot etableringen av det nye selskapet som Solvik-Olsen vil ha på plass i operativ stand fra 1. januar 2016. — Nei, der skal det verken sitte avdankede eller andre politikere. Jeg har plukket ut folk med næringslivserfaring fra offentlig og privat sektor som er vant med store organisasjoner, og med bakgrunn fra ulike typer infrastruktur, sier samferdselsministeren.

Velselskapet skal organiseres som et statlig aksjeselskap, og får ansvar for strekningene som de neste 20 årene er planlagt utbygd ut for 130 milliarder kroner. Hovdetyngden skal bygges på Sørlandet, ettersom både E 18 fra Langangen til Grimstad og E 39 fra Kristiansand til Ålgård er prioritert.

Når selskapet er etablert, skal det opprettets et større styre der de fem medlemmene av interimstyret også får plass.