— Jeg mener vi samlet sett har et prosjekt som er bedre enn hva våre konkurrenter har, sier ordfører Tore Askildsen.

Jeg mener vi samlet sett har et prosjekt som er bedre enn hva våre konkurrenter har

Og konkurrenter vil blant annet si Evje og Hornnes, Vennesla og Lillesand som alle har sagt at også de ønsker å bygge et nytt fengsel innenfor sine kommunegrenser.

Askildsen har hatt flere møter med justisdepartementet, stortingsrepresentanter innenfor justisfeltet, Agders politimester og de tillitsvalgte innenfor kriminalomsorgen. Alle som en positive til at også Mandal nå er med i kampen for å få fengsel.

På Jåbekk et par kilometer utenfor sentrum av Mandal eier Terrengtransport et stort industriområde de for tiden tilrettelegger. Tar man utgangspunkt i Halden fengsel som åpnet for fire år siden, er det snakk om vel 300 mål. Dette fengselet har omlag 250 innsatte og vel 300 ansatte.

— Vi mener Mandal har de kvaliteter som et fengselssamfunn krever. Kommunen har et av de beste tjenestetilbudene i landet. Vi har et riktig og godt sammensatt næringsliv. Boforholdene, friluftsmulighetene og kulturlivet, sier Askildsen.

Nærhet til E 39

Han trekker dessuten fram nærheten til E 39 og hurtig transport øst- og vestover. - Vi har dessuten en rekke aktører et fengsel vil kunne benytte seg av som blant annet videregående skole, voksenopplæringen, karrieresenteret, attføringsbedriften Mindus og det kommunale tjenesteapparatet, sier ordføreren.

Entreprenørselskapet BR Gruppen (BRG) står klare til å bygge et fengsel i Mandal. Prosjektutvikler Roald Reme anslår at det vil koste mellom 1,1-1,2 milliarder kroner å bygge. - Det er i så fall betydelig rimeligere enn Halden fengsel kostet, sier Reme.

Der ble det til slutt en prislapp på 1,5 milliarder kroner og som hadde Statsbygg som byggherre.

Mange bygg

Tar man igjen utgangspunkt i Halden, vil et nytt fengsel bestå av en rekke bygg som administrasjon, kjøkkenet, besøkshus, varetektsavdeling, idrettshall og kulturbygg i tillegg til de ulike

Slik ser Halden fengsel ut på totalt 308 mål. Et fengsel i Mandal blir trolig seende omtrent slik ut som dette, dog over et noe større areal.

celleavdelingene.

Vi bygger og eier fengslet, og så leier staten stedet

— Vi foreslår å bygge det som et ops-prosjekt, slik man bygget E 18 i Aust-Agder, der stat og privat samarbeidet. Vi bygger og eier fengslet, og så leier staten stedet, sier han.

Bygge på 3-4 år

På sikt kan det da også være aktuelt for staten å overta.

— Fra en avgjørelse kommer, kan vi være i stand til å bygge et slikt fengsel på 3-4 år, sier Reme.

Han sier de har svært gode erfaringer med ops-prosjekt. De har blant annet bygget Aquarama og ny brannstasjon i Arendal på den måten.

Raskt tilknytning

Ordføreren sier at et fengsel ikke nødvendigvis skal lokaliseres til Jåbekk-området. - Det er også aktuelt å vurdere områder nord for dagens E 39 som vil gi enda raskere tilknytning til europaveien, sier han.

Framover vil han fortsatt jobbe for Mandal som lokaliseringssted. Han har avtalt nye møter med departementet. - Dette er en viktig sak for oss. Selv om departementet ikke vil ta hensyn til distriktspolitikk, vil antall ansatte en fengsel genererer betyr svært mye, sier Askildsen.

Ingenting avgjort

Stortingsrepresentant Åse Michaelsen (Frp), selv fra Mandal, sier at en avgjørelse på framtidig fengselsstruktur i Norge vil komme i løpet av året.

— Den nye regjeringen har behov for å se hele vår kriminalomsorg og fengselsstruktur under et. Vi har en annen politikk innenfor feltet, og ser ting i lys av det, sier hun.

Det er slett ikke sikkert at Agder får noe nytt fengsel, for behovet er stort landet over for soningsplasser. - Samtidig er regjeringen veldig klar over at Arendal fengsel er utslitt og at Kristiansand fengsel ikke kan utvides, sier hun.

— Forøvrig mener jeg Mandal har en meget god søknad om byggingen av fengsel med nærhet til E 39, stor videregående skole og stor helsekapasitet for å nevne noe, sier hun.

Michaelsen mener også BRGs interesse for å bygge er svært verdifullt.