KRISTIANSAND: Kremmerne i sentrum akter ikke å sitte på gjerdet mens Sørlandssenteret eser ut på alle kanter.

– Kvadraturen må ikke være en tilskuer til utviklingen, men skjerpe seg og sørge for at byen blir et godt sted å handle, mener Cay Knudsen, senterleder i Lillemarkens.

17 nye varehus har åpnet i Avenyen. Tvers over veien har Sørlandssenteret så smått startet på den store utvidelsen – en dobling fra dagens 115 butikker de kommende årene.

– Viktig drivkraft

Da er det bare å brette opp ermene, og det har blitt en vane etter at senteret med gratis parkering åpnet i 1987. – Konkurranse er en viktig drivkraft for å overleve. Hadde ikke Sørlandssenteret vært bygd, ville ikke Kristiansand vært en så god handleby i dag, mener Cay Knudsen.

Lillemarkens satser i høst 10 millioner kroner, Slottsquartalet bygger om for 25 millioner, mens Postgården «omstrukturerer» for et større millionbeløp.

– Det satses mye i Kvadraturen, og mange tar grep for å styrke sin posisjon. Det som er bra, er at konkurransen inspirerer til at kundene får et bedre tilbud, sier daglig leder Harald Andersen i Kvadraturforeningen.

– Jeg bare håper vi klarer å bygge ut i takt med markedet, så det ikke blir for stor overetablering. Det er ingen tjent med, legger han til.

Lillemarkens var Kristiansands første innebygde handlegate da den åpnet i 1972. I 2007 ble det investert 25 millioner, da antall butikker økte fra 14 til 22. Tydelig profil

Nå blar huseier opp igjen.

– Vi har veldig tro på Kvadraturen, og ønsker liv «fra hav til hei» i Markens. Gjennom et handelsliv har vi lært at bredt tilbud og mangfold må til, sier Tor Einar Torjesen, hvis familie eier tre Jernia-forretninger og 45 prosent av Lillemarkens AS.

Etter ombyggingen kan kundene ta seg tørrskodd fra Vestre Strandgate til Markens, via den nye inngangen tvers overfor rutebilstasjonen. Det blir fem nye forretninger, mens Vinmonopolet i underetasjen utvider til «fullsortiment». og snart blir sentrums eneste polutsalg.

I Slottsquartalet skiftes alt fra rulletrapp til himling. Senteret skal fremstå nytt den 1. oktober, og spisser profilen – som skal være klær til kvinner og barn.

– Vi har et oppgraderingsbehov, men ønsker også å styrke vår posisjon i byen og få øvre del av Markens til å fungere, forklarer adm.dir. Tom Chr. Bredesen hos huseier Skeie Real Estate.

Det har ikke lykkes Fædrelandsvennen å få en kommentar fra styreleder Jon Bjørgum i Postgården. Per i dag er bare tre av 12 leietakere tilbake, etter at de andre «løp ut» i takt med kontraktene. Nye Postgården skal ha 15 butikker, opplyser leder av Kvadraturforeningen.

– Sats på opplevelser

UiA-professor Bernt Krohn Solvang mener Kvadraturen må tilby mer enn bare handel for å møte konkurransen fra Sørlandssenteret.

— Jeg ville satset helt bevisst på opplevelser mot ulike grupper, og ikke bare konkurrere på pris. For eksempel bruke fantasien og lage noe barnefamilier synes er moro, sier Krohn Solvang.

Han hadde nylig en kronikk i Fædrelandsvennen under tittelen «Er det marked for 200-300 nye butikker?». Og svaret er nok negativt.

— Jeg tror det kan bli tøft, medgir UiA-professoren, og gir følgende råd til sentrumsbutikkene:

— De bør stramme opp sin organisering, og i sterkere grad opptre som en enhet.

Krohn Solvang forklarer noe av butikkøkningen i Kristiansand med at både befolknings- og lønnsveksten etter årtusenskiftet har vært større enn på landsbasis.