KRISTIANSAND: Sjokktallet kom på bordet da stortingspolitikerne fra Rogaland, Vest-Agder, Aust-Agder og Telemark nylig møttes for å diskutere felles strategi for mer penger og raskere utbyggig av E 39 og E 18 på etappen Stavanger-Oslo.

Bare det å ruste opp den 238 kilometer lange E 39 mellom Stavanger og Kristiansand, vil koste 11 milliarder kroner, viste stamveiutredningen som kom i fjor. Utbyggingsbehovet er stort. I dag er det bare fire felts vei på 45 km av etappen, og av dette igjen er bare 12 km å anse som fullgod motorvei.

I perioden fra 1990 til oktober 2006 omkom 140 personer på E39, 72 i Vest-Agder og 68 i Rogaland.

STOR UTFORDRING

Under veimøtet på Stortinget nylig deltok også fylkeskommunene. Det er kommunene og fylkene som vedtar planer og prioriteringer, mens Stortinget skal sørge for pengene.

— De fire fylkene får en stor utfordring i å jobbe seg fram til en felles strategi for hvordan prioriteringene bør gjøres. Men det er bare gjennom et slikt skjebnefellesskap vi kan ha håp om å få til økt trøkk på veiutbyggingen i vår del av landet, sier fylkesordfører Thore Westermoen. Fylkesordføreren i Vest-Agder var blant deltakerne på møtet.

Det er i samferdselsdepartementets forslag til veibudsjett for 2008 at midlene til planlegging av nødvendig utbygging på E 39 fra Kristiansand via Stavanger til Bergen er ført opp med 57 millioner kroner. 37 av disse millionene er imidlertid allerede låst til planlegging av et veiprosjekt på Stord. Dermed er det 20 millioner til fri disposisjon for planlegging på hele denne E 39-etappen i 2008. På Østlandet er det i samme budsjettforslag ført opp vel én milliard kroner til E 6 fra Oslo til Svinesund.

— Latterlig og dypt tragisk, sier Peter Gitmark (H) om de 20 millionene. Han minner om at beløpet neppe er stort nok til å planlegge et eneste nytt veikryss. Han er ikke i tvil om at regjeringen umiddelbart må sørge for å heve beløpet betydelig. Han sier man snarest må få bevilgninger nok til å drive planlegging og utbygging av lengre veietapper, og ikke som nå med en kilometer her og en kilometer der.

Også Rolf Terje Klungland (A) er klar på at de 20 millionene er alt for lite.

— Det må være penger nok til at man kan utarbeide planer for nye prosjekter. Ellers stopper veibyggingen opp, sier Klungland, som sier at han vil ta dette opp med samferdselsministeren.

BEKYMRET FOR E 18

Fra tidligere er det kjent at etappen Vigeland-Ose på E 39 trolig kommer under utbygging i 2008-09. — Når det gjelder den ulykkesbelastede etappen fra Ose forbi Lehnesfjorden og mot Lyngdal øst, så er planarbeidet ikke kommet i gang. Følgelig vil det fortsatt ta år før arbeid på veien kan ta til, påpeker Knut Dannevig i aksjonen Bedre stamvei på Sørlandet.

Han uttrykker enda større bekymring for utbyggingen av E 18 fra Arendal mot Telemark.

— I verste fall risikerer vi at dette prosjektet ikke kommer med i nasjonal transportplan (NTP) for 2010-19. I så fall risikerer vi mange års utsettelse, sier Dannevig.