KRISTIANSAND: I god tid til neste sommersesong skal den nye attraksjonen åpnes for publikum.

— Det er en betydelig investering for oss. Vi håper dette blir et nytt «hovedbein» i parken, som skal være en av grunnene til at folk besøker oss, uttaler administrerende direktør Per Arnstein Aamodt i Kristiansand Dyrepark.

Fra før har parken tre solide bein: Dyrene, Kaptein Sabeltann og Kardemomme by.

TV2-suksess

Storsatsingen beløper seg til drøyt 30 millioner kroner, og omfatter 1500 kvadratmeter bebyggelse.

Kutoppen skal reises nord i parken, på høyden mellom tigerne og nordisk villmark. Det betyr at noen visentbøfler havner på transferlisten, og må se seg om etter en annen dyrepark.

Parkledelsen har ikke glemt at den tradisjonelle bondegården er en slager blant de minste. Etter at Barnas Seter måtte vike for Afrika-avdelingen i fjor, har de planlagt en ny ramme rundt de tradisjonelle husdyrene.

De seks figurene på Kutoppen er allerede godt markedsført gjennom tv-serien med samme navn. 13 episoder har gått i flere repriser på riksdekkende fjernsyn i helgene.

— TV2 er veldig godt fornøyd, og har veldig bra seerscore i målgruppen. Vi er bare happy hver gang de viser den, sier Per Arnstein Aamot.

Artikkelen fortsetter under illustrasjonen.

KUTOPPEN: Slik skal Dyreparkens nye attraksjon fremstå til neste sommer. Hovedhuset i sveitserstil til høyre, låven og stall med spisested. Illustrasjon: svensson sivilarkitekter as For de minste

— Hvem er målgruppen?

— Kutoppen henvender seg til alt fra de minste, i «teletubbiesalder», til sju år, svarer direktøren.

Kutoppen dukketeater har eksistert i to år, og flytter inn i den nye attraksjonen.

Tanken er også at Tineline, Gaute og de andre figurene går rundt og hilser på barna, omtrent som Tante Sofie i Kardemomme by.

40.000 færre i år

Det skal reises et tre etasjers hovedhus i sveitserstil, med kjøkken, salgsareal og soverom for kjendisdyrene. Låven skal romme de ekte dyrene på gården, og her kan publikum spasere gjennom.

Det blir en stall med spisested, en seter og en traktorbane hvor barna kan sette seg bak rattet. I et senere byggetrinn planlegges Fobetrons hjem og et hus bygd i et kunstig tre.

Etter sju rekordår på rad, og tross rikskjente løveunger, har Dyreparken hatt færre innenfor porten i år enn i fjor. Parken regner med å ende på 630.000, et lite grashav bak rekorden på 671.000. Direktør Aamot tviler på at Kutoppen vil «toppe» Afrika (med løvene), som kostet 45 millioner og ble en umiddelbar publikumstreffer.

— Jeg tror mer på en langsiktig effekt enn en «kjempeboost» første året, forklarer han.

Parken skal neste år investere ytterligere fem til ti millioner, uten at direktøren røper mer i dag. Dessuten skal Sabeltanns 20-årsjubileum feires med brask og bram – og kanonsalver.

Kutoppen

Tv-serien Kutoppen består av 13 episoder hvor målgruppen er barn i alderen 3-8 år. Produsert av Qvisten Animation (fra Oslo) for TV2 i samarbeid med Kristiansand Dyrepark. Gjennom hele sommeren har det i Dyreparken vært spilt dukketeater med Kutoppen som tema, hvor dukketeaterkjendis Giert Werring fra Kristiansand har vært en av ildsjelene. Werring er også mannen bak dukketeatersuksessen «Baldrian og musa».