LILLESAND En 68 år gammel mann fra Birkeland omkom i går ved 13-tiden. Bilen han førte ble maltraktert av en dumper med full last på riksvei 402 ved Saint Gobain i Lillesand.— Tre bilførere har ringt i kveld og fortalt om nestenulykker med dumpere som plutselig krysser veien mens bilførere har kjørt på grønt lys, fortalte operasjonsleder Arne Arnesen ved Agder politidistrikt i går kveld. VITNER så ULYKKEN.

Det var nedsatt hastighet til 50 kilometer i timen og lysregulering på stedet.En tysk anleggssjef og en annen bilfører ble vitner til ulykken, da de ventet på grønt lys i sørgående felt.68-åringen kom i nordgående retning. Det er ennå uklart om lyset på hans side var rødt da han passerte. - INGEN FORSINKELSER.

— Det later ikke til å være noen forsinkelser ved lyset, slik det er ved andre lyskryss. Dermed ser det ut til at man kan kjøre inn i anleggsområdet på grønt, forklarer vitnene. Omtrent i samme øyeblikk trykker dumperen for rødt lys, og krysser umiddelbart, forklarer Arnesen.Det var en nordmann i Leonhard Nilsen og Sønner som førte dumperen som kjørte over ulykkesbilen. Den måtte hales ut fra understellet til det store kjøretøyet.68-åringen antas å ha blitt drept momentant. SJÅFØREN BESTILLER rødt.

Fire - fem dumpere skal ha gått i skytteltrafikk for å ta ut masse etter tunnelsprengning da ulykken skjedde. Hver sjåfør trykker på en knapp som gir rundt 20 til 30 sekunders rødt lys, slik at man kan krysse riksveien. Det samme gjør man når man har tømt lasset og skal tilbake til tunnelen.Informasjonssjef Lars Gunnar Nag kunne i går ikke fortelle akkurat hvor mange sekunder intervallet varte.Men kilder i Leonhard Nilsen og Sønner (LNS) forteller at man har varslet ledelsen om at bilister generelt trosser både rødt lys og skilt om nedsatt fart. - Gir BLAFFEN.

— Det har skjedd flere ganger. Folk gir blaffen i både lys og fartsgrense, sier en sjåfør til Fædrelandsvennen.Driftsleder Arne Rafdal i LNS bekrefter den generelle bekymringen, men viser ellers til politiets etterforskning.Men bekymringen viser seg å ha vært så sterk at man dagen før ulykken ba om fartsreduserende lister på stedet. - Vi fikk planen tirsdag, og fredag skulle tre varsellister med fem meters mellomrom være på plass på begge sider, sier seksjonsleder Erling Jonassen ved Statens vegvesen i Aust-Agder distrikt.Tekst: Ole Dag Kvammeole.dag.kvamme@fvn.no - 95 20 18 55