Fvn.no skrev i forrige uke om Karl Sigurd Fredriksen, miljøkoordinator i Statens Vegvesen, som foreslår å bytte ut persontog med buss flere steder mellom Sørlandet og Oslo . Fredriksen mener dette vil føre til at miljøet spares, samtidig som man kan bruke den ledige jernbanekapasiteten til transport.

Noen av våre lesere mener dette er et godt forslag, mens andre er mer betenkte. Du kan også delta i debatten! Send oss en e-post og skriv din mening! Innleggene publiseres her.

Her er lesernes reaksjoner:

Godt forslag

Dette var et kjempegodt forslag. Er det dette som skal til for at vi får en flere-feltsvei Kristiansand–Stavanger med forbikjøringsfelter hver andre kilometer og ei fartsgrense på 120?Togstasjonene ligger i huttiheiti, så vi må bile dit eller ta en buss og da er vi nesten like langt!

Folketettheten er jo rundt E 39, tror jeg? Jernbanen er for gods som har god tid. Ja til og med Halvgrim Langeland i SV tar fly til og fra jobb, selv om det går tog!Han kan til og med ta nattoget fra Stavanger–Oslo, men han begrunner det med at han har liten tid? La oss innse det at å sitte eller ligge på tog mer enn to timer i strekk, ja den tiden er forbi. Når ikke engang jernbanevennen fra SV klarer det, så klarer i hvert fall ikke vi andre!Kjempeflott forslag.

Hilsen en klarsynt og utålmodig flekkefjæring!

-- Dusteforslag

I 2000 spådde jeg at Sørlandsbanen ville bli nedlagt innen 2010, nå ser det ut til at denne Fredriksen-fyren vil oppfylle spådommen min...

Det verste er at han bruker miljøvern som unnskyldning for nedleggelsen.

Dieseldrevne busser er riktignok mer miljøvennlige enn biler, men mens bussen frakter snaut 60 passasjerer, frakter toget 3-4 ganger så mange. Nå er ikke det at toget på Sørlandsbanen smyger seg gjennom skauen i 60-70 km/t akkurat den mest energiøkonomiske, og dermed miljøvennlige, måten å føre tog på, men buss er og blir langt mindre miljøvennlig enn dagens Sørlandsbane.

Det man virkelig trenger er en ny kystbane, Skagerakbanen(?), bygget for hastigheter på minst 350 km/t. Man kan bygge en TGV-linje fra Drammen til Skien gjennom indre Vestfold, videre til Arendal og Kristiansand langs kysten. En slik bane vil kunne frakte passasjerer fra Kristiansand til Oslo på ca 1½ time. En enda bedre løsning kan være å gi slik gammal teknologi som kjøretøy med metallhjul på kjørebane av metall fyken, og satse på dobbeltsporet høyhastighetsmonorail. Sistnevnte vil ha store fordeler i forhold til en konvensjonell løsning, hurtig konstruksjon (banen Oslo-Kristiansand vil kunne bygges på rundt 1 år), høy hastighet (oppimot 500km/t), høy kapasitet (minst 1000 passasjerer i timen) og særdeles miljøvennlig (høyere tetthet av tog gir lavere energiforbruk).

Man snakker i dag om reisetider Kristiansand-Oslo på 3½ time enten på trange busser som hopper og skvetter i alle retninger, men høy risiko for "avsporing" og "sammenstøt", eller 3½-4 timer på stødige somletog med lav risiko for avsporinger og "sammenstøt". Jeg derimot foretrekker å snakke om reisetider på 1-1½ time i moderne fremkomstmidler på moderne kjørebaner, i hastigheter som konkurrerer med fly. Man må slutte med å høre på slike tomsinger som Fredriksen som sitter fast i fortiden og sammenlikner tog med buss og heller ta et skritt inn i fremtiden og begynne å høre på tomsinger som meg og Norsk Bane som sammenlikner tog med fly.

Buss, bil og somletog er greit nok til sitt bruk, buss og bil til lokaltransport, somletog til langtransport av gods. Langtransport av mennesker derimot, må gjøres med dertil egnede transportmidler, fly, høyhastighetstog (TGV) eller høyhastighetsmonorail, i hastigheter som overstiger 300km/t.

Koppa Dasao

-- Erfaren pendler Det er ingen tvil om at mer godstransport må over på bane. Det er heller liten tvil at for folk som bor øst for Kristiansand er det enklere å sette seg på bussen, enn toget, når de skal østover. Dette fordi jernbanen ble bygd inne i landet av rent militære årsaker for å kunne beskytte seg mot krigskip. Synd var det at allerede noen år etter var bombeflyene såpass moderne at hele denne "taktikken" var foreldret.

For oss som er så heldig å bo i kristiansandsområdet og har jernbanen lett tilgjengelig bør det ikke være mye tvil om transportvalget. Tog er etter min mening overlegen buss når det gjelder komfort. På en buss har man et sete og der sitter man. Det er lite rom for en tur rundt, som for eksempel til togets kafévogn. Ja, jeg er klar over at det er et visst tilbud også på buss, men det kan ikke sammenlignes med togets, etter min mening.

Vestover fra Kristiansand ligger Stavanger. Turen med tog tar 3 timer og 15 minutter med det kjappeste alternativet. Buss på samme strekning bruker 3 timer og 55 minutter. Med relativt enkle grep som er under planlegging vil reisetiden med tog bli 3 timer. Noe jeg anser som en rimelig reisetid. Har selv pendlet over en periode til Stavanger og toget hadde et godt belegg. Det var til og med en god del dresskledde folk med. Det forteller med at når reisetiden er så "kort" utkonkurrerer toget bussen lett når man tar med alle fordelene som reisetid, komfort, pris, og miljøfaktoren.

Har også pendlet på strekiningen Kristiansand — Oslo. Her bruker toget fra 4,5 time til nesten 5! Bussen bruker 5 timer og 10 minutter! Dette vil sikkert komme ned på 5 timer når man får den nye E 18 østover om man ikke skal kjøre innom Lillesand sentrum. Men også her ser man at toget er konkurransedyktig mot bussen på reisetid fra Kristiansand. Men togets hemsko er her at den ikke går langs kysten og derfor ikke kan tilby kystbyene oppover noe særlig.

Den andre store konkurrenten fra Kristiansand som altfor mange dresskledde idag benytter seg av er fly. Nå når tilbudet er utvidet med Norwegian fra Kjevik er dette en sterk konkurrent til toget. Med en reisetid med tog på opptil 5 timer er det litt håpløst å konkurrere på reisetid. Flyet bruker vel 45 minutter i flytid, man må være på flyplassen en halvtime før. Si at det tar 20 minutter før man har bagasjen på på Gardermoen, og så tar man flytoget inn til Oslo S på 19 minutter. Da er man oppe i en total reistid fra man står på flyplassen/stasjonen til man er fremme på Oslo S: Tog: 4,5 - 5 timer. Fly: 2 timer og 5 minutter. En ganske vesentlig forskjell altså.

Jeg har som sagt pendlet også på denne strekningen både med tog og buss så jeg vet hva jeg snakker om. Toget tar i dag altfor lang tid om man tenker på potensialet. Om man hadde bygget en skikkelig vestfoldbane og koblet denne videre fra Skien og inn på sørlandsbanen ved Neslandsvatn tror jeg vi kan regne med minst(!) en times reduksjon i reisetiden. Da nærmer vi oss 3,5, timer i reisetid. Litt mer utbedring så er man nede i 3 og vil da kunne ta opp konkurransen med fly. Jeg er vet iallefall at sparer jeg personlig bare en time så er det mye lettere å sette seg inn på et tog, suse av gårde uten å tenke på sikkerhetskontroll, vente på bagasje osv. Da er det mulig at de dresskledde også kommer inn på toget igjen.

Godstrafikken rammes ikke i særlig grad av persontrafikken på sørlandsbanen. Til det går det for få tog her. Hvis det er noe som hemmer godtrafikken her er det for korte kryssingspor og for dårlig infrastruktur så argumentet med at for å kjøre mer gods på banen må persontrafikken bort stemmer ikke. Man må huske på hvem som kommer med påstanden. Det er en veimann, han vil ha flere kroner til vei og ikke jernbane.

Tor Harald Bjelland

-- Reise, tid og komfort

Har testet ut alle reisealternativene til Oslo, men det som slår meg når lobbystillinger som "Miljøkoordinator" i Statens Vegvesen dukker opp, er at de samme "milølobbyist-stillingene" finnes i Avinor og NSB, sikkert også hos bilbransjen.

Innenfor kultur og opplevelsesindustri evner man å titte over de begrensende tankene som ikke fører med seg annet et imploderende tankesett som kun hegner om egen fortreffelighet. Brobygging og samarbeid må da også være en disiplin for infrastruktur og transportområde, slik det er i opplevelsesindustrien og ikke minst innenfor den blomstrende sørlandske offshore-industrien (NODE).

Synergieffekten vil kunne synnliggjøres her, gjennom samarbeid, ikke minst med tanke på en høyere miljøgevinst enn en altfor markedsorientert snevertenkning, eller som her, en altfor begrensende markedstanke, som i Fredrikssens tilfelle, nærsagt fremstår som direkte gjennomskuelig og snever-orientert.

Hva med oss som anser reisen som en del av turen? Og ønsker, og gjerne betaler (miljøbidrag inkludert) for å kunne både arbeide, oppleve og nå reisens mål og tarv ved ankomst, uten denne psykelige tidsfokusen som ikke bare er drepende kjedelig og forutsigbar, men direkte usunn i det lange løp.

Hvor mange i dette landet er ikke utslitt pga stress? Tiden styrer du selv, ikke skyld på arbeidsgiver eller kunden på bestemmelsesstedet, snu trenden, skaff oss en ferje fra Sørlandets hovedstad til Norges hovedstad, dette er en langt bedre å mer helsebringene måte å reise på, farvannet er smulere enn til Danmark, distansen litt lenger, og menneskene er vel også en del av miljøet, sant?

SL

-- Sammenligning med Sverige

Jeg blir ikke sjokkert over noe lengre. Jeg er for miljøvennlige tiltak, men hvordan kan buss bli bedre når veiene er som de er? Først er det snakk om mindre trafikk på veiene, så skal det bli mer trafikk på veiene?

Se til Sverige? Jeg er overrasket over hvor mange som ser til Sverige på de elementer som er positivt, men hvor er alle de elementer som gjør disse tingene positive? Veiene er jo tross alt laget for at F-16 skal få lande på de i tilfelle rottefelle, samt at byene også er bygget annerledes. De er bygget i utgangspunktet for å være mer tilgjengelig for busser etc.

Slutt å sammenligne oss med Sverige da vårt veinett kan sammenlignes med hvordan bilnettet nå er i Georgia.

Rust opp veinettet, få ned gjennomsnittsalderen på biler til 10 år, og vips der har man plutselig godt grunnlag til miljøet.

PS! Det hjelper ikke med god komfort i en buss når veiene er akkurat som på ei løype i super-G. Jeg tar fly, skal jeg til Oslo...

Dagfinn Galdal

-- Dyrt med buss

Egentlig så har jeg ingen mening der... Det med tog er at hvis du er heldig så får du billett fra 199 kr.

Med buss koster det jo 490 tur/retur fra Sørlandet til Oslo! Det er HELT sykt hvor dyrt det skal være... Jeg er bare 18 år, men er ikke student, men må likevel betale den prisen for å komme meg fra Sørlandet til Oslo!

Kutt prisene på buss, da blir det MYE bedre!

Nadja

-- Tog er best

Jeg synes likevel tog er best. Har prøvd buss med dårlig komfort i forhold til tog. Tar tog flere ganger i året til Otta og vil aldri bytte. Togpersonalet skal også ha stor ros. Sånt får man aldri på buss.

Bibbi

-- Kjør heller buss

Ja, dette var et meget interessant tema.

Hvis en tenker seg hele linjen fra at du må bygge et kraftverk for å lage strøm og føre den frem til jernbanen så er det helt klart at jernbane forurenser mer enn buss.

Selvfølgelig må det også bli bedre komfort på buss i fremtiden.

Det der med energibruk i forhold til co2-utslipp var også meget interessant.

Så konklusjonen må da bli «kjør heller buss enn tog i fremtiden».

Thor Gunnar Vestøl

--

Artikkelen oppdateres.